J 2014

A comparison of the recent physical education curriculum development in the Czech Republic and Slovakia

VLČEK, Petr and Dana MASARYKOVÁ

Basic information

Original name

A comparison of the recent physical education curriculum development in the Czech Republic and Slovakia

Name in Czech

Srovnání nedávného vývoje kurikulárních změn v tělesné výchově v České republice a na Slovensku

Authors

VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Dana MASARYKOVÁ (703 Slovakia)

Edition

International Journal of Physical Education, Aachen, Meyer&Mayer, 2014, 0341-8685

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00076061

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

tělesná výchova; kurikulum; Česká republika; Slovensko

Keywords in English

physical education; curriculum; Slovakia; the Czech Republic
Změněno: 16/3/2015 17:01, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Abstract

V originále

The current transformations in the educational systems are often associated with the term quality. A number of collocations are used, such as quality of education, quality of school, quality of curricula, quality of instruction etc. The quality of a particular school subject is often discussed, and logically, the aim of the reforming process is to raise the quality in these educational subjects. However, the quality in education as a scientific issue is often not thoroughly elaborated from the theoretical point of view. Thus in the paper we present some theoretical perspectives on the evaluation of the educational quality in the context of physical education. We introduce some factors that influence the quality of education from which we concentrate mainly on the input factors. We also point out the changes resulting from applying different physical education approaches and values. Finally, we presents a short comparison to planning and designing physical education aims, outcomes and standards in Slovakia and the Czech Republic as the countries with common history but currently different approaches to projecting and designing national curriculum. Based on this, we try to identify the principal problems of physical education curriculum development in chosen countries.

In Czech

Současné transformace edukačních systémů jsou často spojovány s pojmem kvalita. S tímto pojmem se pojí množství dalších kolokací, jako například kvalita vzdělávání, kvality školy, kvalita kurikula, kvalita výuky atd. často je také diskutována kvalita konkrétního školního oboru. Cílem reformních snah je právě zlepšení kvality vzdělávacích oborů. Ovšem pojem „kvalita“ ve smyslu vědeckého konstruktu není zcela zpracována především z teoretického hlediska. Proto se předložený text mimo jiné zabývá teoretickým vymezením pohledu na pojem „kvalita“ ve vzdělávání především v kontextu tělesné výchovy. Představeny jsou faktory, které ovlivňují kvalitu vzdělávání. Zde naši pozornost zaměřujeme především na vstupní faktory kvality vzdělávání. V další části jsou popsány rozdíly plynoucí z jednotlivých přístupů k tělesné výchově a jejich hodnotová východiska. Závěrečná část prezentuje výzkumná zjištění komparace projektování cílů, obsahu, výstupů a standardů tělesné výchovy na Slovensku a v České republice.