Detailed Information on Publication Record
2014
Formování inkluzivní didaktiky elementárního čtení a psaní
HAVEL, JiříBasic information
Original name
Formování inkluzivní didaktiky elementárního čtení a psaní
Name (in English)
Shaping Inclusive Didactics of Elementary Reading and Writing
Authors
HAVEL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Vytváření příležitostí pro vzdělávání všech dětí na 1. stupni ZŠ, p. 25-34, 10 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00076083
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6889-6
Keywords (in Czech)
Primární vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze; inkluzivní didaktika; didaktika elementárního čtení a psaní; kvalitative research
Keywords in English
Primary education; pupil with special educational needs; inclusion; inclusive didactics; didactics of elementary reading and writing; qualitative research
Tags
Reviewed
Změněno: 5/8/2014 17:58, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
V originále
V příspěvku je prezentována problematika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. K hlubší deskripci tohoto procesu má přispět kvalitativní výzkum současného pojetí výuky elementárního čtení a psaní jako jednoho ze stěžejních předmětů primárního vzdělávání. Výzkum byl realizován na vybraných školách metodou ohniskových skupin. Cílem tohoto výzkumu bylo induktivně vyložit aktuální situaci ve výuce čtení a psaní tak, jak jí rozumějí a prožívají sami učitelé elementaristé. Ze získaných poznatků chceme zjistit, zda v praxi vzniká něco jako inkluzivní didaktika.
In English
The article deals with a topic of education of pupils with special educational needs at primary schools of a main educational stream. For a deeper description of this process should contribute the qualitative research of a current conception of education of elementary reading and writing as one of the main subjects of primary education. The research was realized at chosen schools by a method of focus group. The aim of this research was to interpret the current situation at education of reading and writing as it is understood and experienced by teachers at primary school inductively. From the findings we want to know whether, in practice, there is something of an inclusive didactics.