D 2014

Formování inkluzivní didaktiky elementárního čtení a psaní

HAVEL, Jiří

Basic information

Original name

Formování inkluzivní didaktiky elementárního čtení a psaní

Name (in English)

Shaping Inclusive Didactics of Elementary Reading and Writing

Authors

HAVEL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Vytváření příležitostí pro vzdělávání všech dětí na 1. stupni ZŠ, p. 25-34, 10 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00076083

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6889-6

Keywords (in Czech)

Primární vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze; inkluzivní didaktika; didaktika elementárního čtení a psaní; kvalitative research

Keywords in English

Primary education; pupil with special educational needs; inclusion; inclusive didactics; didactics of elementary reading and writing; qualitative research

Tags

Reviewed
Změněno: 5/8/2014 17:58, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku je prezentována problematika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. K hlubší deskripci tohoto procesu má přispět kvalitativní výzkum současného pojetí výuky elementárního čtení a psaní jako jednoho ze stěžejních předmětů primárního vzdělávání. Výzkum byl realizován na vybraných školách metodou ohniskových skupin. Cílem tohoto výzkumu bylo induktivně vyložit aktuální situaci ve výuce čtení a psaní tak, jak jí rozumějí a prožívají sami učitelé elementaristé. Ze získaných poznatků chceme zjistit, zda v praxi vzniká něco jako inkluzivní didaktika.

In English

The article deals with a topic of education of pupils with special educational needs at primary schools of a main educational stream. For a deeper description of this process should contribute the qualitative research of a current conception of education of elementary reading and writing as one of the main subjects of primary education. The research was realized at chosen schools by a method of focus group. The aim of this research was to interpret the current situation at education of reading and writing as it is understood and experienced by teachers at primary school inductively. From the findings we want to know whether, in practice, there is something of an inclusive didactics.