HAVEL, Jiří. Formování inkluzivní didaktiky elementárního čtení a psaní (Shaping Inclusive Didactics of Elementary Reading and Writing). In Hana Filová, Jiří Havel, Jana Kratochvílová (eds.). Vytváření příležitostí pro vzdělávání všech dětí na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 25-34. ISBN 978-80-210-6889-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Formování inkluzivní didaktiky elementárního čtení a psaní
Name (in English) Shaping Inclusive Didactics of Elementary Reading and Writing
Authors HAVEL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Vytváření příležitostí pro vzdělávání všech dětí na 1. stupni ZŠ, p. 25-34, 10 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00076083
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6889-6
Keywords (in Czech) Primární vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze; inkluzivní didaktika; didaktika elementárního čtení a psaní; kvalitative research
Keywords in English Primary education; pupil with special educational needs; inclusion; inclusive didactics; didactics of elementary reading and writing; qualitative research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D., učo 2478. Changed: 5/8/2014 17:58.
Abstract
V příspěvku je prezentována problematika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. K hlubší deskripci tohoto procesu má přispět kvalitativní výzkum současného pojetí výuky elementárního čtení a psaní jako jednoho ze stěžejních předmětů primárního vzdělávání. Výzkum byl realizován na vybraných školách metodou ohniskových skupin. Cílem tohoto výzkumu bylo induktivně vyložit aktuální situaci ve výuce čtení a psaní tak, jak jí rozumějí a prožívají sami učitelé elementaristé. Ze získaných poznatků chceme zjistit, zda v praxi vzniká něco jako inkluzivní didaktika.
Abstract (in English)
The article deals with a topic of education of pupils with special educational needs at primary schools of a main educational stream. For a deeper description of this process should contribute the qualitative research of a current conception of education of elementary reading and writing as one of the main subjects of primary education. The research was realized at chosen schools by a method of focus group. The aim of this research was to interpret the current situation at education of reading and writing as it is understood and experienced by teachers at primary school inductively. From the findings we want to know whether, in practice, there is something of an inclusive didactics.
PrintDisplayed: 22/5/2024 07:44