k 2014

„Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi

LOJDOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

„Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi

Name (in English)

Student teachers reflection on their social role during long term practice in school

Authors

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Zkušenost-reflexe-učení v pedagogické teorii a praxi, 2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00073778

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

kvalitativní výzkum; reflexe; sociální role; studenti učitelství

Keywords in English

qualitative research; reflection; social role; student teachers
Změněno: 26/10/2016 16:21, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek vychází z analýzy deníků z praxe 58 studentů Pedagogické fakulty. Na otázku „Jak studenti na praxi vnímají svoji sociální roli ve škole?“ odpovídáme ve vztahu k cvičným učitelům a k žákům. Studenti se mezi těmito dvěma stranami ocitají v kvazikontrolní roli. Ve vztahu k žákům vstupují do role kontrolních agentů, což je opozitum k roli kontrolovaných, kterou hrají ve vztahu k cvičným učitelům. Reflexe kontrolní role studentů na praxi je zachycena ve třech oblastech: didaktické, sociální a osobnostní.

In English

This paper deals with reflection of student teachers social role during their long term practice in lower secondary education. Based on 58 student teachers diaries, it brings an overview on their reflection of social control agenda to pupils. In the final part we discuss control role of student teachers in didactic, social and personal dimension.

Links

GA13-24456S, research and development project
Name: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers

Files attached

konferenceACOR_Citil_jsem_se_jako_bachar.pdf
Request the author's version of the file