Detailed Information on Publication Record
2014
„Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi
LOJDOVÁ, KateřinaBasic information
Original name
„Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi
Name (in English)
Student teachers reflection on their social role during long term practice in school
Authors
LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Zkušenost-reflexe-učení v pedagogické teorii a praxi, 2014
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00073778
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
kvalitativní výzkum; reflexe; sociální role; studenti učitelství
Keywords in English
qualitative research; reflection; social role; student teachers
Změněno: 26/10/2016 16:21, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
V originále
Příspěvek vychází z analýzy deníků z praxe 58 studentů Pedagogické fakulty. Na otázku „Jak studenti na praxi vnímají svoji sociální roli ve škole?“ odpovídáme ve vztahu k cvičným učitelům a k žákům. Studenti se mezi těmito dvěma stranami ocitají v kvazikontrolní roli. Ve vztahu k žákům vstupují do role kontrolních agentů, což je opozitum k roli kontrolovaných, kterou hrají ve vztahu k cvičným učitelům. Reflexe kontrolní role studentů na praxi je zachycena ve třech oblastech: didaktické, sociální a osobnostní.
In English
This paper deals with reflection of student teachers social role during their long term practice in lower secondary education. Based on 58 student teachers diaries, it brings an overview on their reflection of social control agenda to pupils. In the final part we discuss control role of student teachers in didactic, social and personal dimension.
Links
GA13-24456S, research and development project |
|