GALETA, Jan. North against South: Transalpine styles vs. Italian classic style in the Architecture of Historicism using the examples of Villas, Churches and National Houses. In Nová, Magdaléna; Opatrná, Marie. Cultural Transfer : umělecká výměna mezi Itálií a střední Evropou. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze. s. 189-194. ISBN 978-80-87922-02-6. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název North against South: Transalpine styles vs. Italian classic style in the Architecture of Historicism using the examples of Villas, Churches and National Houses
Název česky Sever proti Jihu : Zaalpské styly versus italská klasika v architektuře historismu na příkladu vil, kostelů a národních domů
Autoři GALETA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Cultural Transfer : umělecká výměna mezi Itálií a střední Evropou, od s. 189-194, 6 s. 2014.
Nakladatel Univerzita Karlova v Praze
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00076123
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87922-02-6
Klíčová slova česky národní dům; historismus; architektura; August Prokop; Alois Prastorfer; Camillo Sitte; Gustav Meretta; Otto Thienemann; Georg Berger; Karl Grünanger
Klíčová slova anglicky National house; Historicism; Architecture; August Prokop; Alois Prastorfer; Camillo Sitte; Gustav Meretta; Otto Thienemann; Georg Berger; Karl Grünanger
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 19. 3. 2015 21:15.
Anotace
The contribution focus on the architecture of historicism in 19th century and beginning of 20th century. Especially it zoom in the plurality of architectonical styles of this period. Crucial part of this contribution will deal with comparison of buildings of the same type (villas, churches and National houses), but one built in the Italianising neo-renaissance, the other in one of the transalpine style. Differences on facades will be clear, but question is, if only facade and decoration are places where style was manifested or if it had impact on the arrangement of space and mass of building. Important is also a question what led architects and builders to choose concrete style, because it looks evident, that in the case of important buildings choosing of style was not only question of taste and fashion, but was conditioned by symbolical and representative reasons.
Anotace česky
Příspěvek se zaměřuje na architekturu historismu na přelomu 19. a 20. století, zvláště pak na pluralitu stylů v tomto období. Hlavní část je věnována srovnání dvojic budov stejného typu (vila, kostel a národní dům), z nichž vždy jedna je postavena v italizující nerenesanci, druhá v některém ze zaalpských stylů. Rozdíly ve výzdobě fasád jsou těmi nejmarkantnějšími, ale otázkou je, zdali to je jen fasáda a dekorace, kde se styl projevil, nebo měl-li vliv také na uspořádání prostoru či hmoty budovy. Důležitá je i otázka, co vedlo architekta nebo stavebníka k volbě jednoho konkrétního stylového modu. Zdá se totiž zřejmé, že v případě významných staveb nebyla volba stylu pouze záležitostí vkusu a módy, ale byla podmíněna symbolickým a reprezentativním důvodům.
Návaznosti
MUNI/A/0806/2013, interní kód MUNázev: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 03:54