ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Jarmila BRADOVÁ and Kateřina LOJDOVÁ. Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky (Power relationships between novice teachers and their students). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2014, vol. 24, No 3, p. 375-393. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky
Name (in English) Power relationships between novice teachers and their students
Authors ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00073805
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) moc; konflikt; konsensus; kooperace; začínající učitelé; studenti učitelství; šok z reality
Keywords in English power; conflict; consensus; cooperation; novice teachers; student teachers; reality shock
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 17/3/2015 09:21.
Abstract
Předložená teoretická studie se zabývá konceptem moci ve školní třídě. Jejím cílem je analyzovat koncept moci prostřednictvím jeho ústředních vlastností, a hlouběji tak porozumět jeho definici. V návaznosti na to poukazujeme na intervenující faktory, jež se do podoby mocenského uspořádání ve třídě promítají a které mohou zastávat významnou roli v mocenském uspořádání ve třídách začínajících učitelů a potažmo také studentů učitelství. V první části příspěvku je moc definována skrze tři její hlavní charakteristiky: cirkularitu, situačnost a reciprocitu. Druhá část příspěvku je věnována hlavním faktorům, které se do mocenského uspořádání ve školní třídě promítají. Těmito faktory jsou míra shody zájmů mezi učiteli a žáky, podoba vzájemných vztahů a kontext, v němž k uspořádání mocenských vztahů dochází. Z příspěvku vyplývá, že fenomén moci hraje u začínajících učitelů významnou roli. Právě u nich je totiž funkční nastavení mocenských vztahů vnímáno jako jeden z klíčových problémů při vstupu do profese a stává se také stěžejním důvodem pro její opuštění.
Abstract (in English)
This theoretical study deals with a concept of power, in relation to which it follows several objectives. The purpose of the study is to analyse the concept of power through its central features and seize deeper understanding of its definition. Firstly, we define the concept of power as circular, situational and reciprocal phenomenon. Following this, we aim to introduce intervening factors, which are reflected into the form of classroom power arrangement and which may play an important role in the power arrangement in classes taught by student teachers or beginning teachers. These factors are consensus between students and their teachers, mutual relationships and context. In terms of findings, the functional setting of power relations is perceived as one of the key issues beginning teachers are confronted by when entering the profession and also becomes a key reason for them when deciding to leave the profession.
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
PrintDisplayed: 26/4/2024 09:58