LOJDOVÁ, Kateřina. Veřejná pedagogika subkultur (Public pedagogy of subcultures). Studia Paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, vol. 19, No 2, p. 39-55. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2014-2-3. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Veřejná pedagogika subkultur
Name (in English) Public pedagogy of subcultures
Authors LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00076212
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-2-3
Keywords (in Czech) etnografie; freegani; skinheadi; subkultury; veřejná pedagogika; výzkum subkultur
Keywords in English ethnography; freegans; skinheads; subcultures; public pedagogy; research of subcultures
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 29/4/2015 00:12.
Abstract
Článek se zabývá edukačními aktivitami ultrapravicové subkultury skinheadů a environmentální subkultury freeganů ve veřejném prostoru, které zasazuje do rámce veřejné pedagogiky. Na základě etnografického výzkumu edukačních aktivit subkultur ve veřejném prostoru jsou popsány základní kategorie veřejné pedagogiky subkultur, jimiž jsou cíle, obsah, metody a cílové skupiny. Cíle popisují, čeho chtějí subkultury svým edukačním působením dosáhnout, a vycházejí ze zaměření dané subkultury. Metody ukazují, jaké edukační aktivity subkultury využívají, a to jak ve fyzickém, tak i v mediálním veřejném prostoru. Cílové skupiny rozdělují do několika úrovní publikum, na které subkultury působí. Závěrem článku je diskutována role subkultur jako neoficiálních vzdělávacích agentů současné edukační reality.
Abstract (in English)
The paper deals with educational activities of the far-right skinhead subculture and the environmental freegan subculture in the public space, set into a frame of public pedagogy. On the basis of ethnographic research of the educational activities of subcultures, the paper describes basic categories of public pedagogy of subcultures, including aims, contents, methods, and target groups. The aims describe what the subcultures want to achieve through their educational activities and are based on the direction of the given subculture. The methods show which educational activities these subcultures use, both in the physical public space and in the media. The target groups reveal the multi-level division of the audiences that the subcultures affect. In the final part, the paper discusses the role of subcultures as unofficial educational agents in the contemporary educational reality.
Links
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/4/2024 08:55