Detailed Information on Publication Record
2014
Moderní trendy v problematice testování
KOMENDA, Martin, Čestmír ŠTUKA, Martin VEJRAŽKA and Jan TRNKABasic information
Original name
Moderní trendy v problematice testování
Authors
KOMENDA, Martin, Čestmír ŠTUKA, Martin VEJRAŽKA and Jan TRNKA
Edition
2014
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Keywords (in Czech)
testování, blueprinting, typy otázek, pilotování, standardizace, analýza výsledků
Změněno: 27/8/2014 07:32, RNDr. Martin Komenda, Ph.D., MBA
Abstract
V originále
Moderní metody hodnocení znalostí studentů patří v akademickém světě k velmi diskutovaným tématům. Standardizované testování umožňuje spravedlivě, prokazatelně a objektivně ohodnotit znalosti a dovednosti studentů. Primárním cílem příspěvku je formou souhrnné prezentace posílit povědomí o pedagogických kompetencích akademických pracovníků v oblasti konstrukce a následné analýzy testové agendy. Testování znalostí jako takové je klíčovým momentem v procesu vzdělávání a hraje zásadní roli nejen pro jednotlivé vzdělávací instituce, ale i pro celou společnost. Často právě forma a obsah testu rozhoduje o tom, na které znalosti či dovednosti se student zaměří a naučí se je. Cyklus přípravy testové agendy zahrnuje plánování testu (blueprinting), typy otázek a jejich vytváření, oponenturu otázek, pilotování testu, standardizaci a normování testu a v neposlední řadě také realizaci, analýzu výsledků a hodnocení kvality testu. Během prezentace se účastnící podrobně seznámí se způsoby hodnocení znalostí, přehledově budou rozebrány možnosti, které poskytuje písemné či elektronické zkoušení. Pozornost bude věnována samotné tvorbě testů a s důrazem na jednotlivé druhy položek, jejich výhody i rizika použití. Akcentovány budou nové formáty otázek, které umožňují zkoušet nejen izolovanou znalost faktů, ale i míru pochopení látky. V zorném poli však není jen tvorba otázek, ale i celý cyklus přípravy testu: stanovení cílů výuky a plánování testu, příprava položek, jejich oponování a pilotního odzkoušení, vyhodnocování kvality položek a celého testu, standardizace a převod výsledků testů do formy klasifikace. Pro přípravu kvalitních otázek a testů je nezbytná koordinovaná spolupráce týmu odborníků, jejichž vynaložený čas se promítá do prostředků vynaložených na položku. Zmíněny budou také vybrané softwarové nástroje pro testování a pro hodnocení kvality testů a jejich položek s ohledem na použitelnost v akademickém prostředí.