D 2014

Teaching Elementary Reading and Writing Practice in Inclusive School

HAVEL, Jiří

Basic information

Original name

Teaching Elementary Reading and Writing Practice in Inclusive School

Name in Czech

Výuka elementárního čtení a psaní v praxi inkluzivních škol

Authors

HAVEL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sofia, Psychology and Psychiatry, Sociology and Healthcare, Education. Conference Proceedings, Volume III, Education and Educational Research, p. 855-861, 7 pp. 2014

Publisher

STEF92 Technology Ltd.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00082094

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-619-7105-24-7

ISSN

UT WoS

000411723700112

Keywords (in Czech)

Primární vzdělávání; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze; didaktika elementárního čtení a psaní; inkluzivní didaktika; kvalitativní výzkum

Keywords in English

Primary education; pupil with special educational needs; inclusion; didactics of elementary reading and writing; inclusive didactics

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/3/2021 14:40, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

The article deals with a topic of education of pupils with special educational needs at primary schools of the main educational stream. A qualitative research, which we carried out, should contribute to a deeper description of a current conception of elementary reading and writing instruction which are two of the main subjects of primary education. The research was realized at chosen schools by a method of focus group. The aim of this research was to interpret the current situation in reading and writing instruction as it is inductively understood and experienced by primary school teachers. The findings were used to reveal whether in teaching practice the concept of inclusive didactics exists.

In Czech

V příspěvku je prezentována problematika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. K hlubší deskripci tohoto procesu má přispět kvalitativní výzkum současného pojetí výuky elementárního čtení a psaní jako jednoho ze stěžejních předmětů primárního vzdělávání. Výzkum byl realizován na vybraných školách metodou ohniskových skupin. Cílem tohoto výzkumu bylo induktivně vyložit aktuální situaci ve výuce čtení a psaní tak, jak jí rozumějí a prožívají sami učitelé elementaristé. Ze získaných poznatků chceme zjistit, zda v praxi vzniká něco jako inkluzivní didaktika.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education