D 2014

Inclusive Primary Schools in the Czech Republic and Teachers Competencies

HAVEL, Jiří and Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Basic information

Original name

Inclusive Primary Schools in the Czech Republic and Teachers Competencies

Name in Czech

Inkluzivní primární školy v České republice a kompetence učitelů

Authors

HAVEL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sofia, Psychology and Psychiatry, Sociology and Healthcare, Education. Conference Proceedings, Volume III, Education and Educational Research, p. 399-403, 5 pp. 2014

Publisher

STEF92 Technology Ltd.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00082095

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-619-7105-24-7

ISSN

UT WoS

000411723700053

Keywords (in Czech)

Primární vzdělávání; kompetence učitele; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze; výzkum

Keywords in English

Primary education; teacher`s competencies; pupil with special educational needs; inclusion; research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/3/2021 14:35, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

As part of this research we therefore wanted to determine which teacher`s competencies are necessary to support inclusive environment. For the present investigation we used a research technique that we call "5P" (5positive features). In the three-member team, we have observed common teaching lessons in schools that are according to their school curriculum declared as inclusive schools. Simultaneously, these schools decided to cooperate with our faculty and to support arguments self-analysis and self-evaluation of the pedagogical performance from the outside point of view. The project explores the structure of professional teachers` competencies for inclusive education on our sample of schools.

In Czech

V rámci tohoto výzkumu jsme chtěli zjistit, které kompetence učitele jsou nezbytné pro podporu inkluzivního prostředí. Pro účely tohoto šetření jsme použili výzkumnou techniku, kterou nazýváme "5P" (5 pozitiv). V tříčlenném týmu jsme pozorovali běžné vyučovací hodiny ve školách, které se v souladu s jejich školním vzdělávacím programem deklarují jako inkluzivní. Současně se tyto školy rozhodly pro spolupráci s naší fakultou s cílem podpořit argumenty vlastní sebehodnocení pedagogického výkonu z vnějšího pohledu. Projekt zkoumá strukturu odborných kompetencí učitelů pro inkluzivní vzdělávání na vybraném vzorku škol.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education