SUCHÁNEK, Petr a Maria KRÁLOVÁ. The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company. In SGEM conference on political sciences, law, finance, economics & tourism. Sofia, Bulgaria: International multidisciplinary scientific conferences on social sciences & arts. s. 777-784. ISBN 978-619-7105-26-1. doi:10.5593/sgemsocial2014B22. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company
Název česky Vliv spokojenosti zákazníka a vnímané kvality na finanční výkonnost podniku
Autoři SUCHÁNEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Maria KRÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Sofia, Bulgaria, SGEM conference on political sciences, law, finance, economics & tourism, od s. 777-784, 8 s. 2014.
Nakladatel International multidisciplinary scientific conferences on social sciences & arts
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Bulharsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/14:00076341
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-619-7105-26-1
Doi http://dx.doi.org/10.5593/sgemsocial2014B22
UT WoS 000359614600098
Klíčová slova anglicky customer satisfaction; product quality; financial performance
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D., učo 1544. Změněno: 4. 9. 2015 12:08.
Anotace
Topic of this paper is to analyze the impact of customer's satisfaction and further related factors on financial performance of a company. The aim of this article is to identify the factors that affect customer satisfaction and customer’s perception of the quality and have subsequent effect on a financial performance. The article is based on research that focused on companies in the food industry. First, we found the financial performance of surveyed companies (based on indicators ROA, ROE and assets turnover) and on this basis they have been divided on companies efficient and inefficient. Furthermore factors were identified (based on previous research of authors) that have an impact on customer satisfaction (among these factors include product quality, customer requirements for product, comparison with competitive products, etc.). With the use of non-parametric statistical methods it was analyzed, what factors affecting customer satisfaction also affect business performance. While information about the company's performance was based on accounting data, information about customer satisfaction (according to individual examined factors), was came from the customers of surveyed companies.
Anotace česky
Předmětem článku je analýza vlivu spokojenosti zákazníka a dalších souvisejících faktorů na finanční výkonnost podniku. Cílem článku je identifikace faktorů, které ovlivňují spokojenost zákazníků a očekávání zákazníků ohledně kvality (produktu) a které zároveň ovlivňují finanční výkonnost podniku. Článek je založen na výzkumu podniků potravinářského průmyslu. Nejprve byla zjištěna finanční výkonnost zkoumaných podniků (na základě ukazatelů ROA, ROE a obratu aktiv) a na tomto základě byly podniky rozděleny na výkonné a nevýkonné. Byly identifikovány faktory (na základě předchozího výzkumu autorů), které mají vliv na spokojenost zákazníka. S využitím neparametrických statistických metod bylo analyzováno, které faktory ovlivňující spokojenost zákazníka ovlivňují zároveň i výkonnost podniku.
Návaznosti
MUNI/A/0799/2013, interní kód MUNázev: Řízení kvality a konkurenceschopnost podniku
Investor: Masarykova univerzita, Řízení kvality a konkurenceschopnost podniku, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 18:11