Detailed Information on Publication Record
2014
The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company
SUCHÁNEK, Petr and Maria KRÁLOVÁBasic information
Original name
The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company
Name in Czech
Vliv spokojenosti zákazníka a vnímané kvality na finanční výkonnost podniku
Authors
SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Sofia, Bulgaria, SGEM conference on political sciences, law, finance, economics & tourism, p. 777-784, 8 pp. 2014
Publisher
International multidisciplinary scientific conferences on social sciences & arts
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Bulgaria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/14:00076341
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-619-7105-26-1
UT WoS
000359614600098
Keywords in English
customer satisfaction; product quality; financial performance
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 4/9/2015 12:08, doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
V originále
Topic of this paper is to analyze the impact of customer's satisfaction and further related factors on financial performance of a company. The aim of this article is to identify the factors that affect customer satisfaction and customer’s perception of the quality and have subsequent effect on a financial performance. The article is based on research that focused on companies in the food industry. First, we found the financial performance of surveyed companies (based on indicators ROA, ROE and assets turnover) and on this basis they have been divided on companies efficient and inefficient. Furthermore factors were identified (based on previous research of authors) that have an impact on customer satisfaction (among these factors include product quality, customer requirements for product, comparison with competitive products, etc.). With the use of non-parametric statistical methods it was analyzed, what factors affecting customer satisfaction also affect business performance. While information about the company's performance was based on accounting data, information about customer satisfaction (according to individual examined factors), was came from the customers of surveyed companies.
In Czech
Předmětem článku je analýza vlivu spokojenosti zákazníka a dalších souvisejících faktorů na finanční výkonnost podniku. Cílem článku je identifikace faktorů, které ovlivňují spokojenost zákazníků a očekávání zákazníků ohledně kvality (produktu) a které zároveň ovlivňují finanční výkonnost podniku. Článek je založen na výzkumu podniků potravinářského průmyslu. Nejprve byla zjištěna finanční výkonnost zkoumaných podniků (na základě ukazatelů ROA, ROE a obratu aktiv) a na tomto základě byly podniky rozděleny na výkonné a nevýkonné. Byly identifikovány faktory (na základě předchozího výzkumu autorů), které mají vliv na spokojenost zákazníka. S využitím neparametrických statistických metod bylo analyzováno, které faktory ovlivňující spokojenost zákazníka ovlivňují zároveň i výkonnost podniku.
Links
MUNI/A/0799/2013, interní kód MU |
|