D 2014

The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company

SUCHÁNEK, Petr and Maria KRÁLOVÁ

Basic information

Original name

The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company

Name in Czech

Vliv spokojenosti zákazníka a vnímané kvality na finanční výkonnost podniku

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Maria KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sofia, Bulgaria, SGEM conference on political sciences, law, finance, economics & tourism, p. 777-784, 8 pp. 2014

Publisher

International multidisciplinary scientific conferences on social sciences & arts

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/14:00076341

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-619-7105-26-1

UT WoS

000359614600098

Keywords in English

customer satisfaction; product quality; financial performance

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 4/9/2015 12:08, doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Topic of this paper is to analyze the impact of customer's satisfaction and further related factors on financial performance of a company. The aim of this article is to identify the factors that affect customer satisfaction and customer’s perception of the quality and have subsequent effect on a financial performance. The article is based on research that focused on companies in the food industry. First, we found the financial performance of surveyed companies (based on indicators ROA, ROE and assets turnover) and on this basis they have been divided on companies efficient and inefficient. Furthermore factors were identified (based on previous research of authors) that have an impact on customer satisfaction (among these factors include product quality, customer requirements for product, comparison with competitive products, etc.). With the use of non-parametric statistical methods it was analyzed, what factors affecting customer satisfaction also affect business performance. While information about the company's performance was based on accounting data, information about customer satisfaction (according to individual examined factors), was came from the customers of surveyed companies.

In Czech

Předmětem článku je analýza vlivu spokojenosti zákazníka a dalších souvisejících faktorů na finanční výkonnost podniku. Cílem článku je identifikace faktorů, které ovlivňují spokojenost zákazníků a očekávání zákazníků ohledně kvality (produktu) a které zároveň ovlivňují finanční výkonnost podniku. Článek je založen na výzkumu podniků potravinářského průmyslu. Nejprve byla zjištěna finanční výkonnost zkoumaných podniků (na základě ukazatelů ROA, ROE a obratu aktiv) a na tomto základě byly podniky rozděleny na výkonné a nevýkonné. Byly identifikovány faktory (na základě předchozího výzkumu autorů), které mají vliv na spokojenost zákazníka. S využitím neparametrických statistických metod bylo analyzováno, které faktory ovlivňující spokojenost zákazníka ovlivňují zároveň i výkonnost podniku.

Links

MUNI/A/0799/2013, interní kód MU
Name: Řízení kvality a konkurenceschopnost podniku
Investor: Masaryk University, Category A