Detailed Information on Publication Record
2014
Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol
FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO and Kristýna BALÁTOVÁBasic information
Original name
Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol
Authors
FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO and Kristýna BALÁTOVÁ
Edition
XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí, 2014
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-86768-91-5
Keywords (in Czech)
děti mateřských škol; dětská kresba; příroda
Keywords in English
kindregraten children; children drawing; nature
Změněno: 6/4/2015 10:56, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
Abstract
V originále
Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit úroveň vnímání přírody dětmi. Při hodnocení přírody se do úvahy bere přítomnost 5 základních aspektů: řeka, slunce, nebe, mraky, pohoří. Dílčím cílem je porovnat zdali se přítomnost jednotlivých aspektů liší mezi dětmi ze Slovenska a dětmi z České republiky. Výzkumu se zúčastnilo 66 dětí (33 ze Slovenska a 33 z České republiky) ze 4 mateřských škol. Dětem se předložil papír formátu A4 a barevné pastelky. Následně byly děti požádány o to, aby nakreslily obrázek přírody. Kresby byly hodnoceny a prvky zařazovány do kategorií dle Ulker (2012). Jak již bylo zmíněno výše, sledovala se přítomnost aspektů, jako je přítomnost řeky, slunce, nebe, mraků a pohoří. Získaná data byla vyhodnocována absolutnými četnostmi, tak i statistickými metodami. Použitím logistické regrese, kde věk byl kovariátem, krajina a pohlaví byly určené jako kategorické prediktory a závislou proměnnou byla přítomnost resp. nepřítomnost sledovaného aspektu, nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi krajinami, ani mezi chlapci a dívkami. Ze zajímavých výsledků je možné uvést, že nejčastěji zakreslovaným aspektem bylo slunce, pohoří se vyskytovalo nejméně. V kresbách českých dětí se vůbec nevyskytla řeka.