a 2014

Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol

FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO and Kristýna BALÁTOVÁ

Basic information

Original name

Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol

Authors

FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO and Kristýna BALÁTOVÁ

Edition

XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí, 2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86768-91-5

Keywords (in Czech)

děti mateřských škol; dětská kresba; příroda

Keywords in English

kindregraten children; children drawing; nature
Změněno: 6/4/2015 10:56, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Abstract

V originále

Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit úroveň vnímání přírody dětmi. Při hodnocení přírody se do úvahy bere přítomnost 5 základních aspektů: řeka, slunce, nebe, mraky, pohoří. Dílčím cílem je porovnat zdali se přítomnost jednotlivých aspektů liší mezi dětmi ze Slovenska a dětmi z České republiky. Výzkumu se zúčastnilo 66 dětí (33 ze Slovenska a 33 z České republiky) ze 4 mateřských škol. Dětem se předložil papír formátu A4 a barevné pastelky. Následně byly děti požádány o to, aby nakreslily obrázek přírody. Kresby byly hodnoceny a prvky zařazovány do kategorií dle Ulker (2012). Jak již bylo zmíněno výše, sledovala se přítomnost aspektů, jako je přítomnost řeky, slunce, nebe, mraků a pohoří. Získaná data byla vyhodnocována absolutnými četnostmi, tak i statistickými metodami. Použitím logistické regrese, kde věk byl kovariátem, krajina a pohlaví byly určené jako kategorické prediktory a závislou proměnnou byla přítomnost resp. nepřítomnost sledovaného aspektu, nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi krajinami, ani mezi chlapci a dívkami. Ze zajímavých výsledků je možné uvést, že nejčastěji zakreslovaným aspektem bylo slunce, pohoří se vyskytovalo nejméně. V kresbách českých dětí se vůbec nevyskytla řeka.