FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO and Kristýna BALÁTOVÁ. Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol. In XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí. 2014. ISBN 978-80-86768-91-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol
Authors FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO and Kristýna BALÁTOVÁ.
Edition XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86768-91-5
Keywords (in Czech) děti mateřských škol; dětská kresba; příroda
Keywords in English kindregraten children; children drawing; nature
Changed by Changed by: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Changed: 6/4/2015 10:56.
Abstract
Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit úroveň vnímání přírody dětmi. Při hodnocení přírody se do úvahy bere přítomnost 5 základních aspektů: řeka, slunce, nebe, mraky, pohoří. Dílčím cílem je porovnat zdali se přítomnost jednotlivých aspektů liší mezi dětmi ze Slovenska a dětmi z České republiky. Výzkumu se zúčastnilo 66 dětí (33 ze Slovenska a 33 z České republiky) ze 4 mateřských škol. Dětem se předložil papír formátu A4 a barevné pastelky. Následně byly děti požádány o to, aby nakreslily obrázek přírody. Kresby byly hodnoceny a prvky zařazovány do kategorií dle Ulker (2012). Jak již bylo zmíněno výše, sledovala se přítomnost aspektů, jako je přítomnost řeky, slunce, nebe, mraků a pohoří. Získaná data byla vyhodnocována absolutnými četnostmi, tak i statistickými metodami. Použitím logistické regrese, kde věk byl kovariátem, krajina a pohlaví byly určené jako kategorické prediktory a závislou proměnnou byla přítomnost resp. nepřítomnost sledovaného aspektu, nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi krajinami, ani mezi chlapci a dívkami. Ze zajímavých výsledků je možné uvést, že nejčastěji zakreslovaným aspektem bylo slunce, pohoří se vyskytovalo nejméně. V kresbách českých dětí se vůbec nevyskytla řeka.
PrintDisplayed: 1/10/2024 05:20