EN

Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe

LOJDOVÁ, Kateřina a Josef LUKAS. Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe. In XXII. konference České asociace pedagogického výzkum. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe
Název anglicky Use of power bases in classes of student teachers during their long term practice
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí).
Vydání XXII. konference České asociace pedagogického výzkum, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00073839
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky kvalitativní výzkum moc studenti učitelství
Klíčová slova anglicky power qualitative research student teachers
Změnil Změnil: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Změněno: 5. 10. 2015 11:30.
Anotace
Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi. Cílem příspěvku je proto popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměříme se na legitimní a donucovací bázi moci dle teorie Frenche a Ravena (1959). Na základě adaptace dotazníku TPUS bylo zjištěno, že legitimní a donucovací moc tvoří jeden faktor. Na tento faktor byla zaměřena kvalitativní analýza skrze videozáznamy výuky studentů na praxi. Příspěvek proto popisuje jak legitimní a donucovací moc používají studenti na praxi, jak na uplatňování této moci reagují žáci a jak se pojetí těchto bází moci proměňuje napříč situacemi ve školní třídě.
Anotace anglicky
Our study deals with power negotiation within classrooms of czech lower secondary student teachers during their long term practice. This paper is based on qualitative analysis of videorecordings of lessons. We focus on two higly correlated bases of power - legitimate and coercive power (French, Raven, 1959). The findings show typology of coercive power and two opposite structures of its use: gradation and resignation.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaVNázev: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Standardní projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 3. 2019 19:18

Další aplikace