LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKAS. Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe (Use of power bases in classes of student teachers during their long term practice). In XXII. konference České asociace pedagogického výzkum. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe
Name (in English) Use of power bases in classes of student teachers during their long term practice
Authors LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXII. konference České asociace pedagogického výzkum, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00073839
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kvalitativní výzkum moc studenti učitelství
Keywords in English power qualitative research student teachers
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 5/10/2015 11:30.
Abstract
Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi. Cílem příspěvku je proto popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměříme se na legitimní a donucovací bázi moci dle teorie Frenche a Ravena (1959). Na základě adaptace dotazníku TPUS bylo zjištěno, že legitimní a donucovací moc tvoří jeden faktor. Na tento faktor byla zaměřena kvalitativní analýza skrze videozáznamy výuky studentů na praxi. Příspěvek proto popisuje jak legitimní a donucovací moc používají studenti na praxi, jak na uplatňování této moci reagují žáci a jak se pojetí těchto bází moci proměňuje napříč situacemi ve školní třídě.
Abstract (in English)
Our study deals with power negotiation within classrooms of czech lower secondary student teachers during their long term practice. This paper is based on qualitative analysis of videorecordings of lessons. We focus on two higly correlated bases of power - legitimate and coercive power (French, Raven, 1959). The findings show typology of coercive power and two opposite structures of its use: gradation and resignation.
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
PrintDisplayed: 16/5/2024 18:39