k 2014

The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989)

ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989)

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Porto, Portugal, 1-6 September 2014, 2014

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Portugal

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00073841

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

elementary school; teacher; oral history; normalisation; Czechoslovakia

Tags

Tags

International impact
Změněno: 22/3/2015 22:06, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

This report is partial outcome of the project. The title of the project is: Everyday life of basic schools in the normalization period as seen by teachers. Applying oral history to research in history of contemporary education. The main aim of this report is to present partial outcomes of research which was focused on teachers´ everyday lives at primary schools (ISED 1 and 2) in the era of normalization as it was experienced by themselves. Particularly we are interested in perception of teacher´s role in society, his possibility of professional growth and his relationships with colleges as well as with superiors. Furthermore, we are concerned about critical moments which occurred in life at school and teacher's professional life itself. Another question is whether and how teachers faced the regime of normalization. Through the using of oral history, the authors gained unique information about everyday life, private and professional, of teachers from primary school educational level.

In Czech

Příspěvek je jedním z dílčích výsledků výzkumného projektu z názvem Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství. Doba komunismu má obecně klíčový význam pro historickou zkušenost druhé poloviny 20. století mnoha evropských zemí, zejména pak zemí tzv. východního bloku. V totalitních režimech prošlo, stejně jako jiné oblasti života společnosti, velmi složitým obdobím rovněž školství. Jedním z významných období v rámci dějin Československa po druhé světové válce bylo období tzv. normalizace, tedy období obnovy prosovětského totalitního režimu a ukončení všech demokratizačních snah z let šedesátých, které je datováno roky 1969-1989. Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na prozkoumání každodenního života učitelů základní školy (ISCED 1 a 2) v období normalizace tak, je sami pamětníci prožili. Konkrétně se zaměřujeme na vnímání role učitele a možnosti jeho profesního rozvoje, jaké byly vztahy s kolegy, vedením či nadřízenými orgány, co bylo možné považovat za kritické okamžiky v životě školy i v profesi učitele, zda a jak se střetávali s normalizačním režimem.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation