ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989). In European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Porto, Portugal, 1-6 September 2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989)
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Porto, Portugal, 1-6 September 2014, 2014.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Portugal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00073841
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English elementary school; teacher; oral history; normalisation; Czechoslovakia
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 22/3/2015 22:06.
Abstract
This report is partial outcome of the project. The title of the project is: Everyday life of basic schools in the normalization period as seen by teachers. Applying oral history to research in history of contemporary education. The main aim of this report is to present partial outcomes of research which was focused on teachers´ everyday lives at primary schools (ISED 1 and 2) in the era of normalization as it was experienced by themselves. Particularly we are interested in perception of teacher´s role in society, his possibility of professional growth and his relationships with colleges as well as with superiors. Furthermore, we are concerned about critical moments which occurred in life at school and teacher's professional life itself. Another question is whether and how teachers faced the regime of normalization. Through the using of oral history, the authors gained unique information about everyday life, private and professional, of teachers from primary school educational level.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je jedním z dílčích výsledků výzkumného projektu z názvem Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství. Doba komunismu má obecně klíčový význam pro historickou zkušenost druhé poloviny 20. století mnoha evropských zemí, zejména pak zemí tzv. východního bloku. V totalitních režimech prošlo, stejně jako jiné oblasti života společnosti, velmi složitým obdobím rovněž školství. Jedním z významných období v rámci dějin Československa po druhé světové válce bylo období tzv. normalizace, tedy období obnovy prosovětského totalitního režimu a ukončení všech demokratizačních snah z let šedesátých, které je datováno roky 1969-1989. Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na prozkoumání každodenního života učitelů základní školy (ISCED 1 a 2) v období normalizace tak, je sami pamětníci prožili. Konkrétně se zaměřujeme na vnímání role učitele a možnosti jeho profesního rozvoje, jaké byly vztahy s kolegy, vedením či nadřízenými orgány, co bylo možné považovat za kritické okamžiky v životě školy i v profesi učitele, zda a jak se střetávali s normalizačním režimem.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 19/6/2024 22:51