KAŠPAROVÁ, Irena and Adéla SOURALOVÁ. „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele („From Local to Gypsy School“: Homogenization of School Class and Changing Role of Teachers). Orbis Scholae. Karolinum, 2014, vol. 8, No 1, p. 79-96. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele
Name in Czech „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele
Name (in English) „From Local to Gypsy School“: Homogenization of School Class and Changing Role of Teachers
Authors KAŠPAROVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Adéla SOURALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Karolinum, 2014, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00076384
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) segregace Romové sociální vyloučení
Keywords in English segregation Roma pupils social exclusion
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D., učo 144154. Changed: 30/11/2015 15:57.
Abstract
Tento článek je případovou studií svou základních škol navštěvovaných především romskými dětmi, na kterých došlo k etnické homogenizaci. V textu popisujeme proces segregace, tedy změny v lokální k „cikánskou” školu, a dopady, které tato změna měla na tamější žáky a vyučující. Interpretujeme tento proces jako výsledek individuálních rozhodnutí zainteresovaných aktérů – konkrétně rodičů (romských a neromských), vyučujících a vedení školy – které zasazujeme do strukturního kontextu etnických a socioekonomických nerovností. Zároveň věnujeme pozornost dopadům takovéto nové konstelace ve složení žákovské populace na měnící se status škol a její percepci vyučujícími na námi zkoumaných školách – a sledujeme tedy reprodukci strukturálního status quo. Tento text vznáší zásadní otázky týkající se fungování určitého typu škol – od každodenního učení se (žáci), vyučování (učitelé) až po strukturální pohled na ekonomické fungování těchto škol, jejich symbolickou pozici na mapě základních škol, jakož i otázky přesahující budovy těchto škol směřující k připravenosti vyučujících vyučovat na „cikánských školách“
Abstract (in English)
The article proposed is a case study of two primary schools (which educate children ages 6 -16), where almost all the pupils are Roma. We describe the genesis of the process through which segregation (i.e. changing from a “local” to a “gypsy” school) was established, as well as the outcomes of it, which included a massive outflow of both teachers and non-Roma pupils from the schools. We pay close attention to the changing status of the schools, as well as the impact of the transformation upon the remaining teachers. Voice is also given to the Roma parents whose children go to these schools, as well as the school’s representatives (directors, deputies and local politicians) responsible for the financial running of the schools. Overall, the presented data shows a colourful mosaic of segregation, one which officially does not exist, and for which there is no solution easily acceptable to all those affected.
PrintDisplayed: 25/4/2024 00:28