B 2014

Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje

BAZALOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje

Name (in English)

A Child with an Intellectual Disability and Support of his/her Development

Authors

BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vydání první. Praha, 183 pp. 2014

Publisher

Portál

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00076435

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-262-0693-4

Keywords (in Czech)

dítě s mentálním postižením; vývoj dítěte; péče; rodina; poradenství; vzdělávání; intervence

Keywords in English

a child with an intellectual disability; child development; care; family; counselling; education; intervention

Tags

Reviewed
Změněno: 27/3/2015 17:52, doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha představuje aktuální teoretické poznatky o problematice mentálního postižení doplněné výsledky realizovaných výzkumů a zkušeností z praxe. Má pomoci především rodičům dětí s mentálním postižením zorientovat se v problematice. Do knihy byla zařazena témata, s nimiž by se rodiče dětí s postižením měli seznámit, například postavení rodiny ve společnosti, sourozenci dětí s mentálním postižením a inkluzivní vzdělávání. Věnuje se i konkrétním praktickým problémům, například rozvoji sebeobsluhy nebo komunikačních schopností. Kniha obsahuje řadu kazuistik a příkladů z praxe. Kniha je určena rodičům dětí s mentálním, ale i jiným postižením, pedagogům, odborníkům, studentům a dalším zájemcům.

In English

The book presents theoretical information on intellectual disability supplemented by experience from practice, case studies, research findings, and insights of experts and parents. Theory is introduced only briefly; there is more space devoted to examples of its application in practice. The book provides an overview of existing support for children with intellectual disabilities and the best possible support of their development. Many of them are mainly supported during the school age; therefore the book extensively describes education and intervention in schools and presents fi ndings from teaching practice, based on participatory observations and direct work with pupils. The aim of the book is to file instructions for the reader’s own work in practice – for parents, teachers, and volunteers or professionals. The information and findings may al so serve to students of special and social pedagogy, psychology, sociology and other interested readers, whom the text should help gain a human insight into the issue.