Detailed Information on Publication Record
2014
Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje
BAZALOVÁ, BarboraBasic information
Original name
Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje
Name (in English)
A Child with an Intellectual Disability and Support of his/her Development
Authors
BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Vydání první. Praha, 183 pp. 2014
Publisher
Portál
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00076435
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-262-0693-4
Keywords (in Czech)
dítě s mentálním postižením; vývoj dítěte; péče; rodina; poradenství; vzdělávání; intervence
Keywords in English
a child with an intellectual disability; child development; care; family; counselling; education; intervention
Tags
Reviewed
Změněno: 27/3/2015 17:52, doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
V originále
Kniha představuje aktuální teoretické poznatky o problematice mentálního postižení doplněné výsledky realizovaných výzkumů a zkušeností z praxe. Má pomoci především rodičům dětí s mentálním postižením zorientovat se v problematice. Do knihy byla zařazena témata, s nimiž by se rodiče dětí s postižením měli seznámit, například postavení rodiny ve společnosti, sourozenci dětí s mentálním postižením a inkluzivní vzdělávání. Věnuje se i konkrétním praktickým problémům, například rozvoji sebeobsluhy nebo komunikačních schopností. Kniha obsahuje řadu kazuistik a příkladů z praxe. Kniha je určena rodičům dětí s mentálním, ale i jiným postižením, pedagogům, odborníkům, studentům a dalším zájemcům.
In English
The book presents theoretical information on intellectual disability supplemented by experience from practice, case studies, research findings, and insights of experts and parents. Theory is introduced only briefly; there is more space devoted to examples of its application in practice. The book provides an overview of existing support for children with intellectual disabilities and the best possible support of their development. Many of them are mainly supported during the school age; therefore the book extensively describes education and intervention in schools and presents fi ndings from teaching practice, based on participatory observations and direct work with pupils. The aim of the book is to file instructions for the reader’s own work in practice – for parents, teachers, and volunteers or professionals. The information and findings may al so serve to students of special and social pedagogy, psychology, sociology and other interested readers, whom the text should help gain a human insight into the issue.