TRNKOVÁ, Kateřina, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ and Bohumíra LAZAROVÁ. Aiming at Inclusive Schools: Czech School Leaders’ Perspectives. In European Conference of Educational Research, Porto, 1-5 September 2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aiming at Inclusive Schools: Czech School Leaders’ Perspectives
Name in Czech Směřování k inkluzivní škole: perspektiva českých lídrů
Authors TRNKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition European Conference of Educational Research, Porto, 1-5 September 2014, 2014.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Portugal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00076461
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Inkluze ve škole; pedagogický leadership; škola; řízení inkluze
Keywords in English Inclusion in schools; educational leadership; school; inclusion management
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Klára Záleská, Ph.D., učo 342412. Changed: 23/3/2015 15:36.
Abstract
In this paper we focus on selected key processes of school leadership as conditions to be fulfilled if inclusion is aimed at. Above all it is about work with vision, planning, as well as mechanisms of cooperation and communication. We are interested in how school leaders describe and explain these processes, what they find functional in them and which relations can be found among particular actors. Then we ask where they find the potential for the development or adaptation of these processes, how they substantiate it and which resources they use. And, finally, we are interested in what role inclusion plays within the vision of leaders and the whole school, and how much vision is projected in these processes. This study therefore deals with the way these processes and questions are perceived by school leaders (the headteacher, his/her deputies and the head of the after-school club) and the school advisory board, which is a professional body for the implementation of pro-inclusive steps as part of the management, support and share of inclusion. For the purpose of this paper we focus on some selected key processes of school leadership as conditions to be fulfilled if inclusion is aimed at. Above all it is about work with vision, planning, as well as mechanisms of cooperation and communication. We are interested in how school leaders describe and explain these processes, what they find functional in them and which relations can be found among particular actors.
Abstract (in Czech)
V příspěvku se zaměřujeme na vybrané klíčové procesy vedení školy, které jsou podstatnými předpoklady pro směřování k inkluzivní škole. Jsou jimi především práce s vizí, plánování a mechanismy spolupráce a komunikace. Zajímá nás, jak vedení popisuje a vysvětluje fungování těchto procesů, a co na nich shledává funkční (a ve vztahu k jakým aktérům). Dále se ptáme, kde nachází potenciál pro rozvoj či adaptaci těchto procesů, jak to zdůvodňuje a jaké zdroje v tomto ohledu zmiňuje. A konečně se ptáme, v jaké podobě je inkluze ve škole součástí vize vedení a celé školy a do jaké míry se promítá do výše uvedených procesů. V příspěvku se tedy zaměřujeme na vnímání těchto procesů a otázek širším vedením školy (ředitel, jeho zástupci a vedoucí školní družiny) a členy školního poradenského pracoviště, které je v problematice realizace proinkluzivních kroků ve škole odborným orgánem podílejícím se i na řízení procesů, které mají inkluzi a její sdílení a naplňování podporovat.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 1/5/2024 05:23