SOURALOVÁ, Adéla. Vietnamese Parents and Czech Nannies: Second Generation Immigrant Children and Their Educators. The Journal of Education, Culture and Society. Wroclaw: Foundation Pro Scientia Publica, 2014, roč. 5, č. 1, s. 320-333. ISSN 2081-1640.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vietnamese Parents and Czech Nannies: Second Generation Immigrant Children and Their Educators
Název česky Vietnamští rodiče a české chůvy: druhá generace migrantů a jejich vychovatelé
Autoři SOURALOVÁ, Adéla (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání The Journal of Education, Culture and Society, Wroclaw, Foundation Pro Scientia Publica, 2014, 2081-1640.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00073858
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky druhá generace vzdělávání péče rodičovství
Klíčová slova anglicky second generation immigrants education caregiving parenting
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D., učo 144154. Změněno: 30. 11. 2015 15:57.
Anotace
Many second-generation Vietnamese immigrant children in the Czech Republic are brought up by Czech nannies. While their parents are incorporated into the labour market in order to provide their children with sufficient economic capital for their education, the role of caregivers is relinquished to nannies. Both parents and nannies become important actors in the children’s educational process, from the stage of acquiring first words, through primary school, to the moment they are admitted into university. This paper analyses the roles of parents and nannies in this educational process. It draws upon 60 interviews conducted with first-generation immigrant mothers, second-generation immigrants, and Czech nannies. The perspective of all three actors are presented here in order to reveal the interviewee’s understanding of the role of education in the parent-child and nanny-child relationships. How is education manifested in the definitions of parenting and caregiving? The paper illuminates the educational strategies taking place outside the educational institution as being an inherent part of everyday life. Simultaneously, the article reveals the meanings of education for the immigrant families as being linked both to past experience and future expectations.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaVNázev: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:19