Detailed Information on Publication Record
2014
Je dobré vychovávat děti k optimismu? A je to vůbec možné?
DOSEDLOVÁ, JaroslavaBasic information
Original name
Je dobré vychovávat děti k optimismu? A je to vůbec možné?
Name (in English)
Is it good to educate children to be optimistic? And is it even possible?
Authors
Edition
2014
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7435-390-1
Keywords (in Czech)
Optimismus; pesimismus; coping; zdraví podporující chování
Keywords in English
Optimism; pessimism; coping; health supportive behavior
Změněno: 30/11/2016 23:07, doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
V originále
Autorka se ve svém příspěvku věnuje čtyřem současným konstruktům optimismu a pesimismu: dispozičnímu optimismu (Carver, Scheier,2002), optimismu jako explanačnímu stylu (Seligman, 1990), nerealistickému optimismu (Weinstein, 1980) a defenzivnímu pesimismu (Cantor, Norem, 1989). Na základě výsledků vybraných domácích i zahraničních studií diskutuje souvislost mezi optimismem/pesimismem, copingem, školní úspěšností a zdraví podporujícím chováním.
In English
The article deals with a relationship between an optimism/pessimism and coping, an academic achievement and a human health. It presents four theoretical streams of optimism/pessimism: dispositional optimism (Carver, Scheier, 2002), optimism as an explanatory style (Seligman, 1990), unrealistic optimism (Weinstein, 1980) and defensive pessimism (Cantor, Norem, 1989).
Links
GA13-19808S, research and development project |
|