p 2014

Je dobré vychovávat děti k optimismu? A je to vůbec možné?

DOSEDLOVÁ, Jaroslava

Basic information

Original name

Je dobré vychovávat děti k optimismu? A je to vůbec možné?

Name (in English)

Is it good to educate children to be optimistic? And is it even possible?

Edition

2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7435-390-1

Keywords (in Czech)

Optimismus; pesimismus; coping; zdraví podporující chování

Keywords in English

Optimism; pessimism; coping; health supportive behavior
Změněno: 30/11/2016 23:07, doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.

Abstract

V originále

Autorka se ve svém příspěvku věnuje čtyřem současným konstruktům optimismu a pesimismu: dispozičnímu optimismu (Carver, Scheier,2002), optimismu jako explanačnímu stylu (Seligman, 1990), nerealistickému optimismu (Weinstein, 1980) a defenzivnímu pesimismu (Cantor, Norem, 1989). Na základě výsledků vybraných domácích i zahraničních studií diskutuje souvislost mezi optimismem/pesimismem, copingem, školní úspěšností a zdraví podporujícím chováním.

In English

The article deals with a relationship between an optimism/pessimism and coping, an academic achievement and a human health. It presents four theoretical streams of optimism/pessimism: dispositional optimism (Carver, Scheier, 2002), optimism as an explanatory style (Seligman, 1990), unrealistic optimism (Weinstein, 1980) and defensive pessimism (Cantor, Norem, 1989).

Links

GA13-19808S, research and development project
Name: Chování zdraví podporující a zdraví ohrožující: determinanty, modely a konsekvence
Investor: Czech Science Foundation