PTÁČEK, Petr, Hana CÍDLOVÁ and Luděk JANČÁŘ. Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole (Motivational methods in teaching chemical calculations on elementary school). In Daniel Lajčin , Tomáš Lengyelfalusy (eds.). 8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov. Dubnica nad Váhom: Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o., 2014, p. 151-161. ISBN 978-80-89732-01-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole
Name in Czech Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole
Name (in English) Motivational methods in teaching chemical calculations on elementary school
Authors PTÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana CÍDLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Luděk JANČÁŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Dubnica nad Váhom, 8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov. p. 151-161, 11 pp. 2014.
Publisher Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00076497
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-89732-01-2
Keywords (in Czech) vzdělávací proces; klíčové kompetence; chemie; hodnocení; chemické výpočty
Keywords in English educational process and key competencies; chemistry; evaluation; chemical calculations
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr., učo 761. Changed: 6/3/2015 12:38.
Abstract
Jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie pro žáky na základní škole představují početní úlohy a matematický aparát. Tento nelichotivý fakt přímo souvisí se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků, což přímo dokládají závěry šetření české školní inspekce z roku 2013, dle kterých se Česká republika zařadila do skupiny jedenácti zemí OECD, jejichž výsledek v matematické gramotnosti žáků a studentů z roku 2003 se za devět let statisticky významně zhoršil, a to dokonce natolik, že do skupiny nejslabších žáků s nedostatečnou matematickou gramotností se začlenil každý pátý patnáctiletý žák. V příspěvku jsou shrnuty výsledky pedagogického výzkumu využití metody selektivního hodnocení systematicky prováděného mezi žáky 8. a 9. ročníků základní školy. Příspěvek si klade za cíl představit praktické pedagogické motivační metody při výuce chemických výpočtů, sloužící k udržení kvalitní výuky chemie na základní škole. Popsané metody vycházejí z výsledků dlouhodobého výzkumu výsledků a prospěchu žáků 8. a 9. ročníků, při použití motivační metody selektivního hodnocení při výuce chemických výpočtů. Vyhodnocení výsledků dotazníkového výzkumu provedeného u žáků 8. a 9. ročníků základních škol Jihomoravského kraje ukazuje, že během prvních dvou let studia chemie na základní škole (tj. mezi osmou a devátou třídou základní školy) se vztah žáků k chemii podstatně zhoršuje, což se mimo jiné projevilo zhoršením „známky“, kterou obě skupiny žáků, tj. experimentální i kontrolní, přidělily chemii na začátku a na konci výzkumu. Dalším dokladem výrazně zhoršujícího se vztahu žáků k chemii během prvních dvou let jejího studia je i častější jmenování chemie jako nejméně oblíbeného vyučovacího předmětu na konci 9. třídy než v pololetí v 8. třídě (a to jak kontrolní, tak i experimentální skupinou) a mnohem méně časté jmenování chemie jako nejoblíbenějšího předmětu u kontrolní skupiny.
Abstract (in English)
One of the most difficult areas of chemistry teaching for pupils in primary school is an important task and a mathematical system. This unflattering fact directly related to the current trend of declining numeracy Czech pupils, which directly illustrate the findings of the Czech School Inspectorate in 2013, according to which the Czech Republic were included in the eleven countries of the OECD, the result of the mathematical literacy of pupils and students from the 2003 for nine years, significantly deteriorated, even so much that the group most vulnerable students with poor numeracy to incorporate every five fifteen-year student. The paper summarizes the results of educational research methods using selective evaluation systematically conducted among pupils of the 8th and 9th grades of elementary school. The paper aims to introduce practical professional motivational methods for teaching computational chemistry, serving to maintain the quality of teaching chemistry in elementary school. The methods are based on the results of long-term research results and benefits of 9th grade, using motivational methods of selective evaluation in teaching chemical calculations. Evaluation of the results of the questionnaire survey conducted among pupils of 8th and 9th grades of primary schools of the South Moravian Region shows that during the first two years of chemistry at the elementary school (ie. between eighth and ninth grade class), the relation of students to chemistry significantly deteriorates, which also others showed deterioration "signs" that both groups of students, ie. the experimental and control, allocate chemistry at the beginning and end of the research. Further evidence of significantly deteriorating relationship to chemistry students during the first two years of study is more frequent appointment of chemistry as a least favorite school subject at the end of 9th grade than half in 8th grade (both control and experimental group).
PrintDisplayed: 7/5/2024 09:45