Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1198214, author = {Ptáček, Petr and Cídlová, Hana and Jančář, Luděk}, address = {Dubnica nad Váhom}, booktitle = {8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov.}, editor = {Daniel Lajčin , Tomáš Lengyelfalusy (eds.)}, keywords = {educational process and key competencies; chemistry; evaluation; chemical calculations}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Dubnica nad Váhom}, isbn = {978-80-89732-01-2}, pages = {151-161}, publisher = {Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o.}, title = {Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1198214 AU - Ptáček, Petr - Cídlová, Hana - Jančář, Luděk PY - 2014 TI - Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole PB - Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o. CY - Dubnica nad Váhom SN - 9788089732012 KW - educational process and key competencies KW - chemistry KW - evaluation KW - chemical calculations N2 - Jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie pro žáky na základní škole představují početní úlohy a matematický aparát. Tento nelichotivý fakt přímo souvisí se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků, což přímo dokládají závěry šetření české školní inspekce z roku 2013, dle kterých se Česká republika zařadila do skupiny jedenácti zemí OECD, jejichž výsledek v matematické gramotnosti žáků a studentů z roku 2003 se za devět let statisticky významně zhoršil, a to dokonce natolik, že do skupiny nejslabších žáků s nedostatečnou matematickou gramotností se začlenil každý pátý patnáctiletý žák. V příspěvku jsou shrnuty výsledky pedagogického výzkumu využití metody selektivního hodnocení systematicky prováděného mezi žáky 8. a 9. ročníků základní školy. Příspěvek si klade za cíl představit praktické pedagogické motivační metody při výuce chemických výpočtů, sloužící k udržení kvalitní výuky chemie na základní škole. Popsané metody vycházejí z výsledků dlouhodobého výzkumu výsledků a prospěchu žáků 8. a 9. ročníků, při použití motivační metody selektivního hodnocení při výuce chemických výpočtů. Vyhodnocení výsledků dotazníkového výzkumu provedeného u žáků 8. a 9. ročníků základních škol Jihomoravského kraje ukazuje, že během prvních dvou let studia chemie na základní škole (tj. mezi osmou a devátou třídou základní školy) se vztah žáků k chemii podstatně zhoršuje, což se mimo jiné projevilo zhoršením „známky“, kterou obě skupiny žáků, tj. experimentální i kontrolní, přidělily chemii na začátku a na konci výzkumu. Dalším dokladem výrazně zhoršujícího se vztahu žáků k chemii během prvních dvou let jejího studia je i častější jmenování chemie jako nejméně oblíbeného vyučovacího předmětu na konci 9. třídy než v pololetí v 8. třídě (a to jak kontrolní, tak i experimentální skupinou) a mnohem méně časté jmenování chemie jako nejoblíbenějšího předmětu u kontrolní skupiny. ER -
PTÁČEK, Petr, Hana CÍDLOVÁ and Luděk JANČÁŘ. Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole (Motivational methods in teaching chemical calculations on elementary school). In Daniel Lajčin , Tomáš Lengyelfalusy (eds.). \textit{8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov.}. Dubnica nad Váhom: Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o., 2014, p.~151-161. ISBN~978-80-89732-01-2.
|