DOSEDLOVÁ, Jaroslava, Helena KLIMUSOVÁ, Zuzana SLOVÁČKOVÁ a Katarína MIKITOVÁ. How differ university students and senior citizens in their health-supportive behavior and life style? In 7th European Conference on Positive Psychology, Amsterdam, Netherlands, 2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název How differ university students and senior citizens in their health-supportive behavior and life style?
Název česky Jak se liší univerzitní studenti a senioři ve svém zdraví podporujícím chování a životním stylu?
Autoři DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí), Helena KLIMUSOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana SLOVÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Katarína MIKITOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání 7th European Conference on Positive Psychology, Amsterdam, Netherlands, 2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00073874
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky zdraví podporující chování; životní styl
Klíčová slova anglicky health-supportive behavior; life style
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D., učo 10547. Změněno: 16. 4. 2018 13:59.
Anotace
Introduction: The study compares health-supportive behavior and life style of students and elderly citizens. Method: (A) research samples: Study 1: university students (N = 4 290, 1286 men and 3004 women, 18 – 29 years ) Study 2: senior citizens (N = 105, 39 men and 66 women, 60 - 88 years) (B) methods: Study 1: NEO Five Factor Inventory (Costa, McCrae; Hřebíčková, Urbánek, 2001) Satisfaction with Life Scale (Pavot, Diener, 1993) Study 1,2: Health-Related Behavior Questionnaire (Dosedlová, Klimusová, Slováčková, Kebza, 2011) Self-efficacy Scale (Jerusalem & Schwarzer, 1992) Results: (1) In cluster analysis (k-mean method), 6 different life style types were defined by using 11 health-related factors (Sporting Enthusiasts, Perfect Students, Mature, Blissfully Ignorant, Party Crowd, Hypochondriacs) on the students´ sample. The same method was used to define 4 senior life style types (Hedonists, Indolent Abstainers, Ignorant and Perfect Seniors). (2) Analyses of variance were conducted to investigate whether people in different life styles differ in chosen personal characteristics. The effect was significant at the 0.01 level for all studied variables. Conclusion: We identified similar students´ and seniors´ life styles which stem from health-related behavior – sporting hedonists, perfect and ignorant people. Forty per cent of students and forty per cent of elderly citizens meet all criteria of a healthy life style.
Anotace česky
Příspěvek srovnává na základě výsledků dvou studií zdraví podporující chování a životní styl vysokoškolských studentů a seniorů.
Návaznosti
GA13-19808S, projekt VaVNázev: Chování zdraví podporující a zdraví ohrožující: determinanty, modely a konsekvence
Investor: Grantová agentura ČR, Chování zdraví podporující a zdraví ohrožující: determinanty, modely a konsekvence
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 04:57