MALATINCOVÁ, Tatiana. The Mystery of “Should”: Procrastination, Delay, and Reactance in Academic Settings. Personality and Individual Differences. Elsevier, roč. 72, January, s. 52-58. ISSN 0191-8869. doi:10.1016/j.paid.2014.08.015. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Mystery of “Should”: Procrastination, Delay, and Reactance in Academic Settings
Název česky Záhada "měl bych": Prokrastinace, odkládání a reaktance v akademickém kontextu
Autoři MALATINCOVÁ, Tatiana (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Personality and Individual Differences, Elsevier, 2015, 0191-8869.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886914004607
Impakt faktor Impact factor: 1.946
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00082114
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2014.08.015
UT WoS 000351193400010
Klíčová slova česky akademická prokrastinace; psychologická reaktance; odkládání
Klíčová slova anglicky Academic procrastination; psychological reactance; delay
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D., učo 144942. Změněno: 12. 1. 2019 12:30.
Anotace
The study explores the effect of trait reactance on procrastination and delay in students of two study programmes differing in the structuring of academic tasks and the role they play in course assessment. Both subsamples (n = 97 and 139) completed measures of trait reactance, chronic academic procrastination, self-reported task procrastination and actual task delay. The data were analyzed using path analysis and SEM. As hypothesized, psychological reactance positively predicted procrastination, especially the 'chronic delay' component underlying all three procrastination-related measures. However, some of the effect of reactance on this delay-dependent component of procrastination was apparently suppressed by what might have been a subjective (delay-independent) component of self-reported task procrastination. Furthermore, reactance was significantly related to delay only when good performance on the task was of relatively high importance. Apart from providing evidence for a possible link between reactance and procrastination, the results also demonstrate that it is important to distinguish between the experiential and objective (temporal) components of procrastination, as the two might be represented by completely different nomological networks.
Návaznosti
MUNI/21/MAL/2013, interní kód MUNázev: Prediktory regulačných problémov v akademickom prostredí
Investor: Masarykova univerzita, Prediktory regulačných problémov v akademickom prostredí
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 21:29