BAŇAS, Michal, Radek HART, Pavel ŚVÁB and Adel Mohammad Mahmoud SAFI. JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA? (IS THE PRESSURE IN THE AXIS OF THE LOWER LIMB DURING TOTAL KNEE ARTHROPLASTY SUFFICIENT TO IMITATE WEIGHT-BEARING?). Úrazová chirurgie. Ostrava: Česká společnost pro úrazovou chirurgii, 2014, vol. 22, No 1, p. 19-23. ISSN 1211-7080.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
Name in Czech JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
Name (in English) IS THE PRESSURE IN THE AXIS OF THE LOWER LIMB DURING TOTAL KNEE ARTHROPLASTY SUFFICIENT TO IMITATE WEIGHT-BEARING?
Authors BAŇAS, Michal (203 Czech Republic), Radek HART (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Pavel ŚVÁB (203 Czech Republic) and Adel Mohammad Mahmoud SAFI (400 Jordan, belonging to the institution).
Edition Úrazová chirurgie, Ostrava, Česká společnost pro úrazovou chirurgii, 2014, 1211-7080.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30211 Orthopaedics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14110/14:00076558
Organization unit Faculty of Medicine
Keywords (in Czech) Totální endoprotéza kolena; navigace; mechanická osa končetiny
Keywords in English Total knee arthroplasty; navigation system; mechanical axis of the limb
Tags EL OK
Changed by Changed by: Soňa Böhmová, učo 232884. Changed: 23/9/2014 14:06.
Abstract
Gonartróza je nezánětlivé degenerativní onemocnění postihující chrupavku kolenního kloubu, často spojené s osovou úchylkou končetiny. K definitivnímu obnovení mechanické osy končetiny při implantaci totální endoprotézy s použitím navigace dochází v průběhu operace i v závěrečné fázi operace během tuhnutí kostního cementu, kdy zatížení končetiny je imitováno tlakem do paty v ose končetiny. Cílem práce bylo objasnit, zda je tato imitace zatížení končetiny při stanovení mechanické osy dostačující. MATERIÁL A METODIKA: V práci byla zjišťována mechanická osa končetiny před a po implantaci totální endoprotézy měřením z rtg snímku v zátěži a z údajů o mechanické ose v navigačním systému. Do studie bylo zařazeno 113 pacientů. VÝSLEDKY: Shoda mezi údaji z rtg snímku před operací a navigace na začátku operace byla u 14 pacientů (12%), rozdíl 1-2 stupně byl zjištěn u 36 pacientů (32 %), u 23 pacientů (20 %) byl rozdíl 3-4 stupně a u 40 pacientů (35%) byl rozdíl větší než 4 stupně. Rozdíl mezi mechanickými osami získanými z rtg snímku před operací a z navigace na začátku operace byl průměrně 4 stupně s maximem 17 stupňů. Shoda mezi údaji z rtg snímku po operaci a z navigace na konci operace byla u 35 pacientů (31 %), rozdíl 1-2 stupně byl zjištěn u 51 pacientů (45%) a u 22 pacientů (19%) byl rozdíl 3-4 stupně. Rozdíl mezi mechanickými osami získanými z rtg snímků po operaci a z navigace na konci operace byl průměrně 2 stupně s maximem 11 stupňů. T-testem byl mezi údaji z pooperačního rtg a z navigace na konci operace zjištěn statisticky významný rozdíl (p=0,02). ZÁVĚR: Tlak v ose dolní končetiny pro imitaci zatížení při implantaci totální endoprotézy kolena není dostačující.
Abstract (in English)
Gonarthrosis is non-inflammatory degenerative disease affecting the cartilage of the knee, often associated with mechanical axis deviation of the limbs. The definitive restoration of the mechanical axis of the limb during total knee arthroplasty using navigation system occurs during surgery and in the final phase of the operation during the solidification of bone cement, when the weight-bearing is imitated by pressure to heel in the axis of the limb. The goal of the study was to clarify whether this imitation of weight-bearing of the limb is sufficient in determining the mechanical axis of the limb. MATERIAL AND METHODS: We investigated the mechanical axis of the limb before and after total knee arthroplasty from measurements from weight-bearing X-ray and from the navigation system. We enrolled 113 patients. RESULTS: Complete agreement between the data from X-ray and navigation system before total knee arthroplasty was found in 14 patients (12 %), 1-2 degrees difference was found in 36 patients (32 %), 3-4 degrees difference was found in 23 patients (20%) and in 40 patients (35%) difference was greater than 4 degrees. The average difference between the mechanical axes obtained from X-ray and navigation system before total knee arthroplasty was 4 degrees (maximum 17 degrees). The correspondence between the data from X-ray and navigation system after total knee arthroplasty was found in 35 patients (31 %), 1-2 degrees difference was found in 51 patients (45 %), 3-4 degrees difference was found in 22 patients (19%) and in 5 patients (4%) this difference was greater than 4 degrees. The average difference between the mechanical axis obtained from X-ray and navigation system after total knee arthroplasty was 2 degrees (maximum 11 degrees). T-test for post-operative X-ray data and post-operative navigation system data showed statistically significant difference (p = 0.02). CONCLUSION: The pressure in the axis of the limb to imitate weight-bearing during total knee arthroplasty is not sufficient.
PrintDisplayed: 21/7/2024 17:21