SEIDENGLANZ, Daniel, Filip CHVÁTAL and Kateřina NEDVĚDOVÁ. Comparison of Urban and Suburban Rail Transport in Germany and in the Czech Republic. Národohospodářský obzor. Masarykova univerzita; De Gruyter Open Ltd, 2014, vol. 14, No 2, p. 165-194. ISSN 1213-2446. Available from: https://dx.doi.org/10.2478/revecp-2014-0009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Comparison of Urban and Suburban Rail Transport in Germany and in the Czech Republic
Name in Czech Srovnání městské a příměstské železniční dopravy v Německu a v České republice
Authors SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Filip CHVÁTAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina NEDVĚDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Národohospodářský obzor, Masarykova univerzita; De Gruyter Open Ltd, 2014, 1213-2446.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50700 5.7 Social and economic geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14310/14:00073290
Organization unit Faculty of Science
Doi http://dx.doi.org/10.2478/revecp-2014-0009
UT WoS 000446805900005
Keywords (in Czech) železnice; městská železniční doprava; příměstská železniční doprava; metropolitní region; Evropská dopravní politika; liberalizace; Německo; Česká republika
Keywords in English railways; urban rail transport; suburban rail transport; metropolitan region; European transport policy; liberalization; Germany; the Czech Republic
Tags AKR
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D., učo 11114. Changed: 9/3/2018 12:16.
Abstract
Rail transport is an environmentally friendly form of passenger transport which can be utilized effectively also in urban and suburban transport systems. The paper describes the urban and suburban rail transport system including comparison of selected Czech (Prague, Brno and Ostrava) and German metropolitan regions (Munich, Nuremberg and Dresden). Its aim is to analyze the importance of various factors influencing the differences between the situation in Germany and in the Czech Republic. Therefore, the research question is whether these differences are primarily caused by a different liberalization stage, or whether they are a result of other factors such as available infrastructure, investment level, rail transport services budget, structure and activity of ordering bodies and coordinators or geographical context. The supply of city and suburban rail transport is quite good in Germany and in the Czech Republic, although trains in Munich, Nuremberg and Dresden run more frequently, faster and are better interconnected with car transport. German rail transport sector is at a higher stage of liberalization, and tendering procedures are the preferred selection method for contrac-tor carriers. However, a degree of liberalization of the railway sector is not the key marker indicating a better standard of rail transport in Germany because it is the consequence of the professional activity of the ordering bodies and train service coordinators in combination with geo-graphical conditions, available financial sources and effective transport infrastructure. On the other hand, the importance of liberalization cannot be totally overlooked as tenders are a tool for the ordering bodies to strongly affect the price and quality of transport services in their area. The supply of better quality and attractive transport to passengers could increase the usage of rail transport in metropolitan regions and could have indirect but important socio-economic impacts.
Abstract (in Czech)
Železniční doprava je environmentálně příznivou formou osobní dopravy, která může být efektivně využita také v městských a příměstských dopravních systémech. Článek popisuje městské a příměstské železniční dopravní systémy včetně srovnání vybraných českých (Praha, Brno a Ostrava) a německých metropolitních regionů (Mnichov, Norimberk a Drážďany). Jeho cílem je analýza významu různých faktorů ovlivňujících rozdíly mezi situací v Německu a v České republice. Výzkumná otázka zní, zda jsou tyto rozdíly primárně zapřičiněny různým stupněm liberalizace, anebo zda jsou důsledkem působení jiných faktorů jako jsou dostupná infrastruktura, velikost investic, velikost rozpočtu na železniční služby, struktura a aktivita objednatelů a koordinátorů dopravy anebo geografický kontext. Nabídka městské a příměstské železniční dopravy je docela dobrá v Německu i v České republice, byť vlaky v Mnichově, Norimberku a Drážďanech jezdí častěji, rychleji a jsou lépe propojeny s individuální dopravou. Německý sektor železniční dopravy je více liberalizován a výběrová řízení představují preferovanou metodu výběru smluvních dopravců. Přesto lze říci, že stupeň liberalizace železničního sektoru není klíčovým prvkem indikujícím lepší standard městské a příměstské železniční dopravy v Německu, neboť ten je důsledkem profesionální činnosti objednatelů a koordinátorů vlakových služeb v kombinaci s geografickými podmínkami, dostupnými finančními zdroji a kapacitní železniční dopravní infrastrukturou. Na druhou stranu význam liberalizace nemůže být zcela přehlížen, neboť výběrová řízení jsou nástrojem, jehož prostřednictvím mohou objednatelé silně ovlivnit cenu a kvalitu dopravních služeb ve svém území. Nabídka kvalitnějších a atraktivnějších dopravních služeb může ve svém důsledku zvýšit využití železniční dopravy v metropolitních regionech a může tak mít nepřímé, avšak důležité socio-ekonomické důsledky.
Links
TD010063, research and development projectName: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 25/4/2024 00:59