V originále
Děti vietnamských imigrantů bývají často považovány za premianty excelující na základních a středních školách, a to nejen v českém kontextu, ale také třeba v USA, kdy jsou již od devadesátých let považováni za „modelovou populaci“ schopnou integrace, až asimilace. Předkládaný text je příspěvkem do debaty o vzdělanostních aspirací dětí migrantů a první generaci migrantů. Tato stať vychází z kvalitativního výzkumu, v jehož rámci jsem uskutečnila celkem 50 hloubkových a polostrukturovaných rozhovorů s vietnamskými matkami (25) a jejich potomky (25). Text si klade za cíl analyzovat roli vzdělávání v naracích první generace rodičů a druhé generaci dětí. Jak se o vzdělávání mluví? Jakou roli hraje vzdělání v post-migračním životě? A jak se manifestuje v definicích rodičovství? Odpovědi na tyto otázky nám zprostředkovávají pohled na to, jak je samotnými informátory chápán migrační proces a jak je definováno rodičovství. Analýza prezentovaná v této stati sleduje, jak skrze vyprávění o vzdělávání vyprávějí rodiče i jejich děti o migraci (příchodu první generace do ČR, jakož i budoucím plánům na následnou re-emigraci/emigraci) a jak skrze tematizaci vzdělávání rodiče a jejich děti artikulují své emické definice rodičovství. Stručně řečeno, skrze pohled na artikulaci vzdělávání v rozhovorech interpretuji příběh o migraci a definice rodičovství/dětství migrantů první/druhé generace. Hlavním zjištěním, které zároveň tvoří hlavní linku, je následující rovnice: vzdělané dítě rovná se integrované dítě, integrované dítě rovná se úspěšný rodič, úspěšný rodič rovná se naplnění migračního projektu.
In English
The children of Vietnamese immigrants are usually considered high achievers in school – not only in the Czech Republic, but also for example in the USA where, since the 1990s, they are commonly seen as a “model population” of an assimilated/integrated immigrant group. This study contributes to the discussion on the educational aspirations of second generation immigrant children. Drawing upon qualitative research in which I conducted 50 in-depth and semi-structured interviews with Vietnamese mothers (25) and second-generation children (25), the article analyses the role of education in the narrations of the informants. How do they talk about education? What is its role in post-migratory settlement? And how is education manifested in definitions of parenthood/motherhood? The answers to these questions illuminate the way in which the migratory project and parenthood are defined. The analysis is focused on how, through education, migration and parenthood is understood by the respondents. The main finding which goes through whole article is the following: the educated child = the integrated child; the integrated child = successful parenting; successful parenting = accomplishment of the migratory project.