D 2014

Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu

SPURNÝ, Lubomír

Basic information

Original name

Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu

Name in Czech

Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu

Name (in English)

Hába Microtonal: Five Notes to Hába's Compositional Style

Authors

SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Nitra, Hudba - Integrácie - Interpretácie. Music Integration Interpretation, p. 103-130, 28 pp. 2014

Publisher

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00073908

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-558-0632-7

Keywords (in Czech)

mikrointervalové chromatizace; harmonické modely; tónová centralita;

Keywords in English

microtin chromatising; harmonic patterns; tone centrality

Tags

Změněno: 12/2/2015 14:18, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Abstract

V originále

Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.

In English

The article is a critical interpretation of selected microtonal compositions of the Czech composer Alois Hába. The author focused his attention on the chamber and choral compositions opp. 7, 10, 27, 31, 43, 72. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs. These mere assertions, however, do not of themselves have any precise content and in fact problematize any proper conception of Hába's music; for example, pieces composed with microtones in fact represent less than a third of Hába's output as a composer.

Links

GA408/05/0375, research and development project
Name: Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
Investor: Czech Science Foundation, Center for Research on the Works of Alois Hába