SLEZÁČKOVÁ, Alena, Eliška ČEJKOVÁ, Štěpánka DVOŘÁKOVÁ, Johan POTGIETER, Rajneesh CHOUBISA, Kamlesh SINGH, Aaron JARDEN a Fiona HOWARD. Souvislosti osobní pohody a životních hodnot u vysokoškolských studentů: mezinárodní srovnání souborů z České republiky, Indie, Nového Zélandu a Jihoafrické republiky. In 32. Psychologické dny, Olomouc, 2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Souvislosti osobní pohody a životních hodnot u vysokoškolských studentů: mezinárodní srovnání souborů z České republiky, Indie, Nového Zélandu a Jihoafrické republiky
Název anglicky A Link between Well-being and Life Values among University Students: Cross-cultural Comparison of Czech, Indian, New Zeland, and South African Samples
Autoři SLEZÁČKOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí), Eliška ČEJKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Štěpánka DVOŘÁKOVÁ (203 Česká republika), Johan POTGIETER (710 Jižní Afrika), Rajneesh CHOUBISA (356 Indie), Kamlesh SINGH (356 Indie), Aaron JARDEN (554 Nový Zéland) a Fiona HOWARD (554 Nový Zéland).
Vydání 32. Psychologické dny, Olomouc, 2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00076640
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky osobní pohoda; štěstí; životní hodnoty; mezinárodní studie
Klíčová slova anglicky subective well-being; happiness; life values; cross-culture study
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 1. 3. 2015 12:11.
Anotace
Tato studie je součástí mezinárodního projektu Social Capital and Well-being (SoCaWe), jenž se výzkumně zaměřuje na aktuální témata z oblasti pozitivní psychologie. Hlavním cílem je porovnat míru osobní pohody u respondentů ze čtyř zemí odlišných kultur a odhalit vztah životních hodnot k osobní pohodě, a to jak k její kognitivní (životní spokojenost) tak i k emocionální (frekvence a intenzita prožívaného štěstí) dimenzi. Dalším cílem je odhalení souvislostí diskrepance životních hodnot (tj. rozdílu mezi důležitostí a spokojeností s hodnotou) s mírou životní spokojenosti a štěstí. Výzkumný soubor tvořilo celkem 574 vysokoškolských studentů ze čtyř zemí: České republiky (N=165), Indie (N=168), Nového Zélandu (N=131) a Jihoafrické republiky (N=110). Data byla získána pomocí anonymního online dotazníku v letech 2012 až 2013. Použitými metodami byly The Satisfaction with Life Scale (Diener et al., 1985), The Valued Living Questionnaire (Wilson, 2010) a The Happiness Measures (Fordyce, 1988). Výsledky ukazují, že úroveň životní spokojenosti českých, indických a novozélandských studentů se významně neliší, životní spokojenost je výrazně vyšší pouze u jihoafrických studentů. Respondenti z JAR také prožívají štěstí nejčastěji, zatímco indičtí studenti prožívají štěstí nejintenzivněji. Podrobnější analýzy odhalily kulturně specifické souvislosti a rozdíly v míře osobní pohody a důležitosti resp. spokojenosti s životními hodnotami. Dosažené výsledky přinášejí zajímavé mezinárodní srovnání, v určitých ohledech jsou v souladu s výsledky relevantních zahraničních studií, avšak doplňují je o nové poznatky.
Anotace anglicky
The study is part of an international project Social Capital and Well-being (SoCaWe) that focuses on research of well-being, social capital and life values. The main objective is to compare the well-being of respondents from four different countries with various cultural backgrounds, and to reveal the relationships of life values with subjective well-being, both its cognitive (life satisfaction) as well as emotional (frequency and intensity of experienced happiness) dimensions. Another goal is to reveal relationships between discrepancy of life values (i.e. the difference between the importance and the satisfaction with value) with the level of life satisfaction and happiness. The research sample consisted of 574 undergraduate students from four countries: Czech Republic (N = 165), India (N = 168), New Zealand (N = 131) and South Africa (N = 110). Data were collected using an anonymous online questionnaire in 2012 and 2013. The methods used were The Satisfaction with Life Scale (Diener et al., 1985), The Valued Living Questionnaire (Wilson, 2010), and The Happiness Measures (Fordyce, 1988). The results show that the level of life satisfaction in Czech, Indian and New Zealand students does not significantly differ. Life satisfaction is significantly higher in South African students. Respondents from South Africa also experience the highest frequency of happiness, while Indian students experience happiness most intensively. Detailed analysis revealed culturally specific links and differences in subjective well-being and life values.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 21:26