BEDNAŘÍKOVÁ, Klára and Alena SLEZÁČKOVÁ. Dlouhodobé intervence pozitivní edukace u žáků české základní školy (Long-term interventions of positive education in Czech primary school pupils). In 32. Psychologické dny, Olomouc. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dlouhodobé intervence pozitivní edukace u žáků české základní školy
Name (in English) Long-term interventions of positive education in Czech primary school pupils
Authors BEDNAŘÍKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alena SLEZÁČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 32. Psychologické dny, Olomouc, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00076641
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pozitivní edukace; osobní pohoda; intervence; škola
Keywords in English positive education; well-being; interventions; school
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 27/2/2015 14:59.
Abstract
V příspěvku představujeme koncept pozitivní edukace, který manifestuje snahy o aplikaci poznatků pozitivní psychologie do oblasti výchovy a vzdělávání. Předkládaný koncept nabízí holistický přístup k edukaci zahrnující jak transmisi poznatků a kulturních zvyklostí, tak i rozvoj osobnostně-sociálních zdrojů dětí a mládeže. Objasňujeme základní teoretická východiska konceptu pozitivní edukace a také prezentujeme doposud realizované, prakticky orientované zahraniční programy včetně shrnutí jejich efektivnosti. Následně předkládáme připravovaný výzkumný záměr, který se zakládá na modifikaci ověřených zahraničních programů a aktivit pozitivní edukace do prostředí českého školství. Hlavním cílem studie je zavedení a ověření intervenčně-rozvojového programu podpory psychické odolnosti, všímavosti, silných stránek charakteru a osobní pohody u žáků českých základních škol. Závěrem seznamujeme také s  výzkumným designem a metodologickým postupem studie, spolupracujícími subjekty i plánovanými výstupy.
Abstract (in English)
In this paper, we introduce the concept of positive education, which manifests the efforts to apply the findings of positive psychology in schooling and education. The concept offers a holistic approach to education involving both transmission of knowledge and cultural practices, and the development of personality and social resources in children and youth. We clarify the basic theoretical concept of positive education and we introduce already realized foreign programs of positive education and summarize their effectiveness. Subsequently, we present the upcoming research project, which is based on the modification of verified foreign programs and activities of positive education in the Czech education system. The main objective of the study is the introduce and verify the intervention program supporting psychological resilience, mindfulness, character strengths and well-being of pupils Czech primary schools.
PrintDisplayed: 7/10/2024 06:25