a 2014

Dlouhodobé intervence pozitivní edukace u žáků české základní školy

BEDNAŘÍKOVÁ, Klára and Alena SLEZÁČKOVÁ

Basic information

Original name

Dlouhodobé intervence pozitivní edukace u žáků české základní školy

Name (in English)

Long-term interventions of positive education in Czech primary school pupils

Authors

BEDNAŘÍKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alena SLEZÁČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

32. Psychologické dny, Olomouc, 2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00076641

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

pozitivní edukace; osobní pohoda; intervence; škola

Keywords in English

positive education; well-being; interventions; school

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 27/2/2015 14:59, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

V příspěvku představujeme koncept pozitivní edukace, který manifestuje snahy o aplikaci poznatků pozitivní psychologie do oblasti výchovy a vzdělávání. Předkládaný koncept nabízí holistický přístup k edukaci zahrnující jak transmisi poznatků a kulturních zvyklostí, tak i rozvoj osobnostně-sociálních zdrojů dětí a mládeže. Objasňujeme základní teoretická východiska konceptu pozitivní edukace a také prezentujeme doposud realizované, prakticky orientované zahraniční programy včetně shrnutí jejich efektivnosti. Následně předkládáme připravovaný výzkumný záměr, který se zakládá na modifikaci ověřených zahraničních programů a aktivit pozitivní edukace do prostředí českého školství. Hlavním cílem studie je zavedení a ověření intervenčně-rozvojového programu podpory psychické odolnosti, všímavosti, silných stránek charakteru a osobní pohody u žáků českých základních škol. Závěrem seznamujeme také s  výzkumným designem a metodologickým postupem studie, spolupracujícími subjekty i plánovanými výstupy.

In English

In this paper, we introduce the concept of positive education, which manifests the efforts to apply the findings of positive psychology in schooling and education. The concept offers a holistic approach to education involving both transmission of knowledge and cultural practices, and the development of personality and social resources in children and youth. We clarify the basic theoretical concept of positive education and we introduce already realized foreign programs of positive education and summarize their effectiveness. Subsequently, we present the upcoming research project, which is based on the modification of verified foreign programs and activities of positive education in the Czech education system. The main objective of the study is the introduce and verify the intervention program supporting psychological resilience, mindfulness, character strengths and well-being of pupils Czech primary schools.