OBROVSKÁ, Jana and Adéla SOURALOVÁ. Sociální studia 2/2014. Cizinci a našinci mezi školou a každodenností (Social Studies 2/2014. Foreigners and One of us between Schools and Everyday Life). Brno: Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita, 2014, p. 1-157.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sociální studia 2/2014. Cizinci a našinci mezi školou a každodenností
Name in Czech Sociální studia 2/2014. Cizinci a našinci mezi školou a každodenností
Name (in English) Social Studies 2/2014. Foreigners and One of us between Schools and Everyday Life
Authors OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Adéla SOURALOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, p. 1-157, 157 pp. 2014.
Publisher Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00073930
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) vzdělávání menšiny mezietnické vztahy etnicita
Keywords in English Education Minorities Interethnic relations Ethnicity
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 3/10/2014 17:01.
Abstract
Vietnamský chlapec hraje fotbal, romská dívka si hraje na lékařku a vyšetřuje plyšového medvídka, blonďatá holčička nabízí svačinu černošskému chlapečkovi, který čte Bibli. Ideální školní třída nebo fikce? Ti z nás, kteří prošli českým vzdělávacím systémem a čtou tyto řádky, za svou školní historii mnoho spolužáků migrantů neměli, nebo si z různých důvodů jejich etnicky odlišný původ neuvědomovali. Vzhledem k sílící migraci po roce 1989 bude zkušenost etnické rozmanitosti ve školních lavicích pro další generace o poznání častější. Na tento trend reaguje sociálně-vědní výzkum, který se zejména ve své variantě pedagogické, psychologické a sociologické podílel na genezi (sice stále ambivalentní, dnes již ale byrokraticky zavedené) kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“, k nimž vydatně upíná svou pozornost. Předložené tematické číslo Cizinci a našinci mezi školou a každodenností si klade ambici posílit analytickou, teoretickou a metodologickou erudici, s níž je možné (a jak se domníváme i potřebné) k jinak dobře popsané a prozkoumané oblasti vzdělávání žáků z etnických menšin přistoupit.
Abstract (in English)
Vietnamský chlapec hraje fotbal, romská dívka si hraje na lékařku a vyšetřuje plyšového medvídka, blonďatá holčička nabízí svačinu černošskému chlapečkovi, který čte Bibli. Ideální školní třída nebo fikce? Ti z nás, kteří prošli českým vzdělávacím systémem a čtou tyto řádky, za svou školní historii mnoho spolužáků migrantů neměli, nebo si z různých důvodů jejich etnicky odlišný původ neuvědomovali. Vzhledem k sílící migraci po roce 1989 bude zkušenost etnické rozmanitosti ve školních lavicích pro další generace o poznání častější. Na tento trend reaguje sociálně-vědní výzkum, který se zejména ve své variantě pedagogické, psychologické a sociologické podílel na genezi (sice stále ambivalentní, dnes již ale byrokraticky zavedené) kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“, k nimž vydatně upíná svou pozornost. Předložené tematické číslo Cizinci a našinci mezi školou a každodenností si klade ambici posílit analytickou, teoretickou a metodologickou erudici, s níž je možné (a jak se domníváme i potřebné) k jinak dobře popsané a prozkoumané oblasti vzdělávání žáků z etnických menšin přistoupit.
Links
GAP404/12/1487, research and development projectName: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Acronym: MOPED)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 26/7/2024 09:34