J 2013

Včasná intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice.

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Včasná intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice.

Name (in English)

Early Intervention for Children with Special Educational Needs in Czech Republic

Authors

Edition

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Krakow, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej, 2013, 2353-7140

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

integrace; inkluze; předškolní vzdělávání; včasná intervence

Keywords in English

intervention; inclusion; preschool education; early intervention

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/3/2016 15:37, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Snahou současné vzdělávací politiky České republiky je vytvořit ve všech školách takové podmínky, které poskytnou všem dětem, žákům a studentům kvalitní vzdělávání nezávisle na jejich schopnostech, individuálních zvláštnostech, znevýhodnění nebo nadání (školský zákon). Stávající vzdělávací model, který jen pozvolna přijímá pro-inkluzívní opatření, však trpí závažnými organizačními, legislativními, personálními, ale i didakticko-metodickými nedostatky. Tyto nedostatky se snaží Česká republika řešit v tzv. Národním akčním plánu inkluzívního vzdělávání. Jeho aplikací do předškolního vzdělávání se zabýváme v následujícím textu se snahou přinést analytický pohled na současný stav a hledat možnosti jejího optimálního zajištění.

In English

The article describes situation of educational policy of Czech Republic, which brings conditions for quality education for all children, pupils and students, regardless of their virtues, individual skills, disabilities or talent. It analyses actual educational model with organizational, legislative, personal and didactic questions. These questions are solved by program “National act plan of inclusion education”. Application of this program into preschool education is analyzed by view of actual situation and looking for optimal apprehension.