KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka jako možnost rozvoje profesních kompetencí studentů oboru Učitelství 1. stupně ZŠ (Project Teaching as an Oportunity to Proffesional Competencies Development of Primary School Teacher Training Students). In Josef Malach, Iva Červenková (eds.). Hodnocení klíčových kompetencí ve školní edukaci. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014, p. 102-116. ISBN 978-80-7464-655-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Projektová výuka jako možnost rozvoje profesních kompetencí studentů oboru Učitelství 1. stupně ZŠ
Name (in English) Project Teaching as an Oportunity to Proffesional Competencies Development of Primary School Teacher Training Students
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Ostrava, Hodnocení klíčových kompetencí ve školní edukaci, p. 102-116, 15 pp. 2014.
Publisher Ostravská univerzita v Ostravě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00076798
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7464-655-3
Keywords (in Czech) Klíčové kompetence; projektová výuka; sebereflexe
Keywords in English key competencies; project-based teaching; self-reflection
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., učo 37304. Changed: 16/3/2015 22:42.
Abstract
Projektová výuka podporuje u žáků rozvoj klíčových kompetencí i specifických výstupů dílčích vzdělávacích oborů. Aby učitelé v praxi využívali v maximální míře silných stránek výukového projektu, musí mu dobře porozumět a získat s ním zkušenosti již v rámci profesní přípravy pod odborným vedením. V kapitole uvádím, jak jsou studenti oboru Učitelství 1. stupně ZŠ PdF MU na projektovou výuku připravováni, jak ji realizují a zejména, jak reflektují svoje kompetence k projektové výuce. Výsledky sebereflexe studentů presenčního studia vycházejí z kvantitativního dotazníkového šetření, které je zaměřeno na posouzení znalostí, dovedností, postojů a zkušeností studentů v závěrečné fázi výuky, po realizaci výukového projektu studenty v praxi. Výsledky poukazují na skutečnost, že po teoretické stránce se studenti cítí na užití projektů v praxi velmi dobře vybaveni, avšak obtíže jim dělá některé znalosti uplatnit v praxi, zejména specifické složky kompetence diagnostické a intervenční, psychodidaktické a didaktické. Plánování projektu a jeho realizaci v praxi studenti považují za velmi přínosnou zkušenost. V rámci sebereflexe realizovaného projektu se studenti zamýšlejí rovněž nad rozvíjenými klíčovými kompetencemi žáků v projektu. Mají-li učitelé být v praxi schopni reflektovat a hodnotit kompetence svých žáků, musí být schopni reflektovat a hodnotit kompetence vlastní.
Abstract (in English)
Project teaching supports pupils' development of the key competencies as well as of specific outcomes of the educational sub-fields. To use the strengths of the educational project to the maximum extent, teachers must have a good understanding of it and gain experience with educational projects under expert guidance during their professional training. In the chapter, we introduce how the students of the field Primary school teacher training at the Faculty of Education at the Masaryk University are trained for project teaching and how they implement and mainly reflect their competencies in project teaching. The results of self-reflection of full-time study programme students are based on a quantitative questionnaire survey which focuses on the evaluation of knowledge, skills, attitudes and experiences of students in the final stages of their education, after the implementation of a teaching project in practice. The results show that in terms of their theoretical knowledge, students feel well equipped for the use of projects in their teaching, however, they find it difficult to apply some knowledge in practice, especially specific components of the diagnostic, intervention, psycho-didactic and didactic competence. Students find project planning and its implementation in practice a very rewarding experience. Within the self-reflection of the project realized, students also consider learners’ development of their key competencies within the framework of the project. If teachers are supposed to reflect and evaluate their learners’ competencies in practice, they have to be able to reflect and evaluate also their own competencies.
PrintDisplayed: 21/6/2024 11:10