HERMAN, Lukáš, Zdeněk STACHOŇ, Zbyněk ŠTĚRBA, Čeněk ŠAŠINKA, Kateřina ŠPRIŇAROVÁ, Vojtěch JUŘÍK, Jiří CHMELÍK, Barbora KOZLÍKOVÁ and Rastislav TISOVČÍK. Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty (Role of the User Interface during 3D Spatial Data Manipulation). In Sborník abstraktù příspěvků ze semináře Geomatika v projektech 2014. 2014. ISBN 978-80-263-0796-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty
Name in Czech Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty
Name (in English) Role of the User Interface during 3D Spatial Data Manipulation
Authors HERMAN, Lukáš, Zdeněk STACHOŇ, Zbyněk ŠTĚRBA, Čeněk ŠAŠINKA, Kateřina ŠPRIŇAROVÁ, Vojtěch JUŘÍK, Jiří CHMELÍK, Barbora KOZLÍKOVÁ and Rastislav TISOVČÍK.
Edition Sborník abstraktù příspěvků ze semináře Geomatika v projektech 2014, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Webové stránky konference
Organization unit Faculty of Science
ISBN 978-80-263-0796-9
Keywords (in Czech) 3D vizualizace; interdisciplinární výzkum; kognitivní psychologie; uživatelsky přívětivé rozhraní
Changed by Changed by: RNDr. Lukáš Herman, Ph.D., učo 222752. Changed: 14/9/2017 10:03.
Abstract
Příspěvek se zabývá prvními výstupy výzkumu, jehož hlavním předmětem je hledání vhodného uživatelsky přívětivého rozhraní při 3D vizualizaci prostorových dat. Na tomto výzkumu se podílí pracovníci a studenti Psychologického ústavu Filozofické fakulty, HCI (Human Computer Interaction) laboratoře Fakulty informatiky a Geografického ústavu Přírodovědecká fakulty Masarykovy univerzity. V rámci výzkumu byly zatím srovnávány dva různé způsoby vizualizace 3D dat (projektor ve 2D módu a ve stereoskopickém režimu) a dvě možné ovládací zařízení (klasická počítačová myš) a Wii Remote Controller (ovládací zařízení konzole Nintendo). Proces experimentálního testování různých variant uživatelského rozhraní byl rozdělen do tří po sobě následujících kroků. První fází bylo vyplnění on-line dotazníku zjištujícího zkušenosti uživatelů s 3D vizualizací a mapami obecně, druhou fází byla samotná práce s 3D vizualizací, spojená s rozhovorem, a třetí částí bylo vyplnění testu prostorové představivosti. Pro vizualizaci 3D dat bylo použito hardwarové vybavení HCI a open source software VRECKO vyvíjený HCI. Práce s 3D vizualizací zahrnovala úkoly jako například srovnání nadmořských výšek dvou či více bodů, identifikace terénního profilu, odhad orientace vůči světovým stranám či zjištění, který z vyznačených objektů bude nejdříve ohrožen stoupající vodní hladinou při povodni. Testovanými subjekty bylo 17 studentů navazujícího magisterského a doktorského studia geografie, kartografie a informatiky. V tomto příspěvku jsou diskutovány dosavadní výsledky, jejich následné využití a v závěru je zmíněno i další možné směřování popisovaného výzkumu.
Links
MUNI/A/0952/2013, interní kód MUName: Analýza, hodnocení a vizualizace globálních environmentálních změn v krajinné sféře Země (Acronym: AVIGLEZ)
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/FR/0413/2014, interní kód MUName: Experimentální praktikum: návrh a realizace interdisciplinárních výzkumů
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 23/7/2024 06:25