Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1202211, author = {Syslová, Zora and Hornáčková, Vladimíra}, article_location = {Brno}, article_number = {4}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-535}, keywords = {professional thinking; dimensions of thinking; pre-school education; preparatory education; reflection; self-reflection; pre-school teacher}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol}, url = {http://www.ped.muni.cz/pedor/2014/cislo-4}, volume = {24}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1202211 AU - Syslová, Zora - Hornáčková, Vladimíra PY - 2014 TI - Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol JF - Pedagogická orientace VL - 24 IS - 4 SP - 535-561 EP - 535-561 PB - Česká pedagogická společnost SN - 12114669 KW - professional thinking KW - dimensions of thinking KW - pre-school education KW - preparatory education KW - reflection KW - self-reflection KW - pre-school teacher UR - http://www.ped.muni.cz/pedor/2014/cislo-4 L2 - http://www.ped.muni.cz/pedor/2014/cislo-4 N2 - Předložená studie přináší do odborného diskurzu o profesionalizaci učitelského povolání pohled na profesní myšlení učitelek mateřských škol s cílem zjistit, jak kvalitní je reflexe učitelek mateřských škol s různou úrovní kvalifikace. V úvodních kapitolách autorky rozvíjí úvahu o vztahu profesionality a kvalifikovanosti, která vyúsťuje do vymezení tří dimenzí profesního myšlení – dimenze poznatkové, reflektivní a subjektivní. V dalším textu se autorky zaměřují již jen na dimenzi reflektivní, která se stala ústředním bodem zkoumání povahy myšlení učitelek mateřských škol s různou úrovní kvalifikace (ISCED 3A a ISCED 5B). Představují modely reflexe (Eby, 2000; Korthagen, 2011; Píšová, 2005), které využily ve svém výzkumu. Zbývající část textu se věnuje metodice výzkumu a zjištěním, která z analýzy dat vyplynula. Výsledky ukazují, že některé pozitivní hodnotící výroky respondentek o jejich práci jsou v kontrastu s výsledky analýzy videonahrávek. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že učitelky, které se cílenou reflexí a realizací technik sebereflexe již zabývaly, využívají vyšších hladin kognitivního myšlení. Podpořily se tak úvahy autorek o profesním myšlení a jeho rozvoji v systematickém zavádění reflexe již v pregraduálním vzdělávání učitelek mateřských škol na pedagogických fakultách. ER -
SYSLOVÁ, Zora and Vladimíra HORNÁČKOVÁ. Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol (The Quality of Reflection in Professional Thinking Pre-school Teachers). \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Česká pedagogická společnost, 2014, vol.~24, No~4, p.~535-561. ISSN~1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-535.
|