JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ and Jana OBROVSKÁ. Žádná různost není, všichni jsme tu stejní. Děti migrantů, jejich spolužáci a vyučující na českých základních školách (There is No Difference, We Are All the Same. Migrant Children, their Schoolmates and Teachers in Czech Primary Schools). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2014, vol. 8, No 1, p. 97-110. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žádná různost není, všichni jsme tu stejní. Děti migrantů, jejich spolužáci a vyučující na českých základních školách
Name (in English) There is No Difference, We Are All the Same. Migrant Children, their Schoolmates and Teachers in Czech Primary Schools
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LIŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana OBROVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2014, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00073969
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) vzdělávání; etnicita; žáci migranti; etnografie
Keywords in English education; ethnicity; migrant pupils; ethnography
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/3/2021 15:15.
Abstract
V tomto článku si všímáme toho, jak se český vzdělávací systém vypořádává s rostoucí etnickou různorodostí. Zaměřujeme se přitom jak na perspektivu pedagogů, kteří učí ve třídách navštěvovaných dětmi migranty z Ukrajiny, Ruska, Vietnamu, tak na perspektivu samotných dětí migrantů a jejich spolužáků. Předkládáme výsledky analýzy dat získaných v průběhu etnografického výzkumu na vybraných školách po celé České republice. Vedle individuálních rozhovorů s pedagogy jsou to zejména skupinové rozhovory s dětmi, v nichž identifikujeme diskurzivní strategie a repertoáry charakteristické zneviditelňováním etnicity a udržováním představy etnicky homogenního celku. Cílem tohoto článku je analýza procesů zneviditelňování etnicity, které je v promluvách pedagogů spojeno s humanistickým rámováním osobnosti žáka a u samotných žáků migrantů se projevují performováním normálnosti a bezproblémovosti, která ovšem musí být stvrzena jejich českými spolužáky. Etnickou různorodost v českých školách chápeme jako prostoupenou diskurzem stejnosti navzdory různosti.
Abstract (in English)
In this paper, we analyze the ways in which the Czech education system deals with growing ethnic diversity. We focus both on the perspective of teachers as well as that of children who have migrated to the Czech Republic from Ukraine, Russia and Vietnam, and their classmates. We conducted ethnographic research in selected schools across the country that included interviews with teachers and focus groups with children. We identified discursive strategies and repertoires that make ethnicity invisible and thus reproduce the idea of an ethnically homogeneous whole. We show how teachers employ the humanistic discourse to achieve this end while migrant children perform normalcy and problem-free status that, however, requires certification from their ethnically Czech classmates. We argue that ethnic diversity in Czech schools is performed through the discourse of sameness despite differences.
Links
GAP404/12/1487, research and development projectName: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Acronym: MOPED)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:54