Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1202818, author = {Cígler, Hynek}, booktitle = {Svět nadání 2014}, keywords = {giftedness; psychological measurement; math ability}, language = {cze}, title = {Jak se měří nadání: Možnosti, obtíže a příklady}, year = {2014} }
TY - CONF ID - 1202818 AU - Cígler, Hynek PY - 2014 TI - Jak se měří nadání: Možnosti, obtíže a příklady KW - giftedness KW - psychological measurement KW - math ability N2 - Lidské vlastnosti neexistují v reálném světě stejně jako například hmotnost, délka či čas, a proto je nelze ani přímo změřit. V nejlepším případě lze jen měřit jejich projevy a na základě stávajících psychologických a psychometrických poznatků odhadovat jejich „pravé skóry“. V případě nadání je situace ještě o něco obtížnější. Mimořádné nadání je souběhem více faktorů, přinejmenším výkonových schopností a dovedností, motivace či kreativity, a samotné definice se do jisté míry různí. Je-li tedy obtížná definice pojmu a není jednoznačně jasné, co chceme měřit, samotné měření musí být ještě náročnější. Protože se nadání navíc skládá z více „dimenzí“, nelze navíc stanovit jediný „skór“ na jedné pomyslné škále, po jehož dosažení je dítě nadané. Úvaha musí být komplexnější. Příspěvek se zaměří na podstatu psychologického měření jako takového a na to, čím se psychologické testy odlišují (a naopak podobají) například písemkám ve škole. Podíváme se na to, co je nutné zohlednit při měření a identifikaci nadání, a jaké postupy je vhodné zvolit (a čemu je vhodné se vyhnout). Na závěr budeme prezentovat první data z pilotních administrací našeho vlastního testu pro identifikaci matematicky nadaných dětí. Představíme, co podle našich prvotních výsledků nadání být může, a co s ním (navzdory všeobecnému přesvědčení) nesouvisí. ER -
CÍGLER, Hynek. Jak se měří nadání: Možnosti, obtíže a příklady (How to measure giftedness: Possibilities, difficulties and examples). In \textit{Svět nadání 2014}. 2014.
|