KRČÁL, Ondřej a Rostislav STANĚK. A simulation model of a monopoly passenger rail service with two–way traffic: testing the optimization algorithm. In Oleksandra Lemeshko. New Economic Challenges: 5th International PhD Student Conference. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. 191-200. ISBN 978-80-210-7140-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A simulation model of a monopoly passenger rail service with two–way traffic: testing the optimization algorithm
Autoři KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí) a Rostislav STANĚK (203 Česká republika).
Vydání 1. vyd. Brno, New Economic Challenges: 5th International PhD Student Conference, od s. 191-200, 10 s. 2014.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14560/14:00076910
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-7140-7
Klíčová slova česky agentový simulační model; železnice; monopol; jízdné; jízdní řád
Klíčová slova anglicky agent-based model; rail; monopoly; fare; timetable
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Ing. Ondřej Krčál, Ph.D., učo 63249. Změněno: 20. 3. 2015 10:25.
Anotace
We present an agent–based model of a long–distance passenger rail service. The model contains two terminal stations and a monopoly train operating company whose aim is to set the fare and departure times from both stations so that its profit is maximized. The paper introduces an algorithm that combines three different elimination strategies which are used for finding the optimum timetable. Starting from the maximum possible number of departures, the strategies might sequentially eliminate either one random pair of departures, each from a different terminal station, two pairs of departures, or a number of departures necessary to significantly reduce capital costs of the operating company. The strategies might be combined in different proportions. In order to find out whether all strategies should be used and what is the optimal proportion in which the strategies should be applied, we analyze data from 10,800 runs of the model. We find that all strategies are useful. Furthermore, we find that while a frequent use of one–pair elimination leads to a higher profit on average, majority of the most profitable outcomes are created if the strategies are used in more balanced proportions.
Návaznosti
MUNI/A/0781/2013, interní kód MUNázev: Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace (Akronym: ReDoS)
Investor: Masarykova univerzita, Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 30. 6. 2022 15:02