SCOTT, Zuzana a Jan ŠEREK. Ethnic majority and minority youths’ ascription of responsibility for solving current social issues: Links to civic participation. Journal of Adolescent Research. Thousand Oaks: Sage Publications Inc., roč. 30, č. 2, s. 180-212. ISSN 0743-5584. doi:10.1177/0743558414554701. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ethnic majority and minority youths’ ascription of responsibility for solving current social issues: Links to civic participation
Autoři SCOTT, Zuzana (703 Slovensko, garant, domácí) a Jan ŠEREK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Adolescent Research, Thousand Oaks, Sage Publications Inc. 2015, 0743-5584.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.439
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00082136
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1177/0743558414554701
UT WoS 000349621400002
Klíčová slova anglicky civic participation; responsibility; efficacy; social norm; minority; focus groups
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 28. 4. 2015 15:48.
Anotace
The study examined current social issues that adolescents and young adults from majority and minority groups consider to be pressing issues in society, such as the environment, racism, and unemployment. Fourteen focus groups were conducted with majority (Czech) and minority (Roma and Ukrainian) participants (15-26 years of age). The issues were discussed with an emphasis on where the participants believed the responsibility lay for finding a solution. Responses could be classified into three categories: ascribing responsibility only to the self, only to others (e.g., to the government), or to both. We used the data from the follow-up survey study to test whether internal ascription of responsibility would align with young people's attitudes toward civic participation. The results suggest that for majority (Czech) and Ukrainian youth, willingness to participate is predicted not only by social norms that encourage civic engagement and collective efficacy beliefs, but also by one’s ascription of responsibility to the self. We discuss various explanations for why this finding did not hold true for Roma respondents.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 13:20