FUČÍK, Petr a Lenka SLEPIČKOVÁ. Studenti, kteří odcházejí: Kvantitativní analýza nedokončených vysokoškolských studií. Aula : revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Centrum pro studium vysokého školství v.v.i., 2014, roč. 22, č. 1, s. 24-54. ISSN 1210-6658.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Studenti, kteří odcházejí: Kvantitativní analýza nedokončených vysokoškolských studií
Název anglicky Leaving Students. Quantitative analysis of university dropouts
Autoři FUČÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Aula : revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, Centrum pro studium vysokého školství v.v.i. 2014, 1210-6658.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00076966
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky studijní neúspěšnost; vysokoškolské studium; odcházející studenti; faktory vedoucí k předčasnému ukončení studia
Klíčová slova anglicky study failure; dropout; university studies; factors of dropout
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., učo 42916. Změněno: 24. 10. 2014 13:27.
Anotace
S generalizací vysokoškolského studia roste také počet předčasně ukončených studií. Naše analýza využívá výsledky výzkumu mezi studenty, kteří opouštěli (některé) aktivní studium na jedné z českých univerzit, aniž by dosáhli diplomu. Předkládáme tak čtenářům studii, která popisuje základní parametry populace odcházejících studentů, poskytuje základní vhled do subjektivních příčin odchodu, subjektivního zvládání studia a několika dalších relevantních faktorů. Na základě našich výsledků poukazujeme na fakt, že populace odcházejících studentů rozhodně není homogenní, koncept studijní neúspěšnosti by popisoval pouze třetinu případů, zatímco další dvě velké skupiny odchodů lze charakterizovat jako důsledek odložené volby a konflikt priorit.
Anotace anglicky
The generalisation of the access to the higher educations the leads to the increased drop-out rates. Our analysis is based in the quantitative research of students, who left one of the study programmes at the anonymous Czech university before getting a degree. The paper describes the basic parametres of the population of drop out students and provides an insight into the subjective reasons for leaving, into the subjective study coping abilities and investigates other important factors of drop-out. We are stressing the fact that the population of leaving student is not homogenous and that the concept of the study failure could explain only one third of drop-outs. On the other hand, a big proportion of drop-outs can be explained as a result of the postponed choice of study programme or as the conflict between various spheres of life.
VytisknoutZobrazeno: 31. 8. 2024 11:26