FUČÍK, Petr and Lenka SLEPIČKOVÁ. Studenti, kteří odcházejí: Kvantitativní analýza nedokončených vysokoškolských studií (Leaving Students. Quantitative analysis of university dropouts). Aula : revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Centrum pro studium vysokého školství v.v.i., 2014, vol. 22, No 1, p. 24-54. ISSN 1210-6658.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Studenti, kteří odcházejí: Kvantitativní analýza nedokončených vysokoškolských studií
Name (in English) Leaving Students. Quantitative analysis of university dropouts
Authors FUČÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Aula : revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, Centrum pro studium vysokého školství v.v.i. 2014, 1210-6658.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00076966
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) studijní neúspěšnost; vysokoškolské studium; odcházející studenti; faktory vedoucí k předčasnému ukončení studia
Keywords in English study failure; dropout; university studies; factors of dropout
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., učo 42916. Changed: 24/10/2014 13:27.
Abstract
S generalizací vysokoškolského studia roste také počet předčasně ukončených studií. Naše analýza využívá výsledky výzkumu mezi studenty, kteří opouštěli (některé) aktivní studium na jedné z českých univerzit, aniž by dosáhli diplomu. Předkládáme tak čtenářům studii, která popisuje základní parametry populace odcházejících studentů, poskytuje základní vhled do subjektivních příčin odchodu, subjektivního zvládání studia a několika dalších relevantních faktorů. Na základě našich výsledků poukazujeme na fakt, že populace odcházejících studentů rozhodně není homogenní, koncept studijní neúspěšnosti by popisoval pouze třetinu případů, zatímco další dvě velké skupiny odchodů lze charakterizovat jako důsledek odložené volby a konflikt priorit.
Abstract (in English)
The generalisation of the access to the higher educations the leads to the increased drop-out rates. Our analysis is based in the quantitative research of students, who left one of the study programmes at the anonymous Czech university before getting a degree. The paper describes the basic parametres of the population of drop out students and provides an insight into the subjective reasons for leaving, into the subjective study coping abilities and investigates other important factors of drop-out. We are stressing the fact that the population of leaving student is not homogenous and that the concept of the study failure could explain only one third of drop-outs. On the other hand, a big proportion of drop-outs can be explained as a result of the postponed choice of study programme or as the conflict between various spheres of life.
PrintDisplayed: 6/5/2024 22:19