1 Vozidla jako nástroj konkurenceschopnosti železnice Martin Kvizda Konstantinovy Lázně, říjen 2014 Obsah Vysvětlení pojmů Vozidla ve firemní strategii → formování nabídky Vozidla ve spotřebitelské strategii → formování poptávky Doprava jako business → marketing Doprava jako veřejná služba → objednávka Závěr 2 trh = nabídka + poptávka ⇔ cena nabídka → firmy = dopravci zisk ⇔ konkurenceschopnost = dostatek zákazníků konkurence intramodální / intermodální poptávka → spotřebitelé = cestující užitek ⇔ výběr z konkurenčních nabídek 3 Pojmy 4 luxusní vozidlo obyčejné vozidlo úsporné vozidlo vysoké investiční i provozní náklady nízké investiční náklady ??? provozní náklady nízké provozní náklady ??? investiční náklady 5 Vozidla ve firemní strategii - dopravce maximalizace zisku 1. zvýšení příjmů 1.1 vyšší jízdné 1.2 více cestujících 6 1.1 vyšší jízdné vyšší kvalita prostředí LUXUSNÍ VOZIDLO vyšší kvalita služeb IRELEVANTNÍ VOZIDLO 1.2 více cestujících vyšší kvalita prostředí LUXUSNÍ VOZIDLO nižší jízdné OBYČEJNÉ VOZIDLO 7 maximalizace zisku 1. zvýšení příjmů 1.1 vyšší jízdné 1.2 více cestujících 2. snížení nákladů 2.1 investiční náklady 2.2 provozní náklady 8 2.1 nižší investice nižší kvalita prostředí OBYČEJNÉ VOZIDLO 2.2 levnější provoz irelevantní prostředí ÚSPORNÉ VOZIDLO Formování nabídky dopravních služeb 9 příjmová strategie: vyšší jízdné + vyšší kvalita prostředí nižší jízdné + více cestujících LUXUSNÍ vs. OBYČEJNÉ vozidlo nákladová strategie: nižší kvalita prostředí úspora nákladů OBYČEJNÉ vs. ÚSPORNÉ vozidlo Vozidla ve spotřebitelské strategii – cestující 10 maximalizace užitku 3. zvýšení přínosů 3.1 kvalita služeb 3.2 kvalita prostředí 11 3.1 kvalita služeb IRELEVANTNÍ VOZIDLO 3.2 kvalita prostředí LUXUSNÍ VOZIDLO 12 maximalizace užitku 3. zvýšení přínosů 3.1 kvalita služeb 3.2 kvalita prostředí 4. snížení obětí 4.1 snížení přímých nákladů 4.2 snížení nepřímých nákladů 13 4.1 přímé náklady nižší jízdné OBYČEJNÉ VOZIDLO 4.2 nepřímé náklady vyšší kvalita služeb IRELEVANTNÍ VOZIDLO Formování poptávky po dopravních službách strategie spokojenosti: vyšší kvalita prostředí – vyšší jízdné vyšší kvalita služeb – vyšší jízdné LUXUSNÍ vozidlo úsporná strategie: úspora přímých nákladů – nižší jízdné úspora nepřímých nákladů OBYČEJNÉ vozidlo 14 Rozhodovací matice 15 příjmová strategie nákladová strategie strategie spokojenosti LUXUSNÍ VOZIDLO vyšší jízdné LUXUSNÍ VOZIDLO vs. OBYČEJNÉ VOZIDLO úsporná strategie OBYČEJNÉ VOZIDLO vs. LUXUSNÍ VOZIDLO OBYČEJNÉ VOZIDLO (ÚSPORNÉ) nižší jízdné nabídka poptávka Doprava jako business – marketing „Prodat to, co nikdo nepotřebuje, za peníze, které nemá.“ určující je poptávka – dopravci ji ovlivňují poptávka po dopravě ODVOZENÁ: limitovaná dopravním proudem limitovaná intermodální konkurencí limity nabídky – parametry a kapacita infrastruktury 16 1. strategie pro „velké linky“ přitáhnout dobře platící klientelu šetřit provozní náklady + 17 ÚSPORNÉ VOZIDLO LUXUSNÍ VOZIDLO West Bahn (Wien – Salzburg) 18 NTV (Milano – Roma – Napoli) 19 20 2. strategie pro „niche market“ přitáhnout novou klientelu/šetřivou klientelu šetřit veškeré náklady OBYČEJNÉ VOZIDLO HKX Hamburg-Köln-Express 21 Doprava jako veřejná služba – objednávka „Garantovat dopravní obsluhu za veřejné peníze.“ určující je nabídka – stanovená státem, krajem nabídka dopravy je OMEZENÁ: limitovaná parametry a kapacitou infrastruktury limitovaná veřejnými rozpočty limitovaná politickou vůlí poptávka významná u netto smluv 22 23 Strategické rozhodnutí: nebo ??? stanovení standardu kvality prostředí (vozidla) parametr pro nabídkové řízení vzájemná optimalizace standardů vozidel a infrastruktury OBYČEJNÉ VOZIDLO LUXUSNÍ VOZIDLO Závěr Rozhodnutí o optimálním konkurenceschopném vozidle: na volném trhu stabilní vnější podmínky + plán rozvoje infrastruktury využití velkosériových vozidel (LUXUS + ÚSPORA) nabídková řízení definované standardy kvality prostředí a kvality služeb (LUXUS vs. OBYČ) stabilní finanční rámec pravidla převzetí vozidel (velkosériových) 24 Děkuji za pozornost! www.ekonomiedopravy.cz 25