Informační systém MU
SKOPAL, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970 (Film culture of the Northern Triangle : movies, cinemas and cinema-goers in Czech lands, GDR and Poland 1945-1970). Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 308 pp. Filmová knihovna ; sv. 3. ISBN 978-80-7294-971-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970
Name (in English) Film culture of the Northern Triangle : movies, cinemas and cinema-goers in Czech lands, GDR and Poland 1945-1970
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Brno, 308 pp. Filmová knihovna ; sv. 3, 2014.
Publisher Host
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00074007
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7294-971-7
Keywords in English Socialist cinema industry; film reception; cinema distribution; cultural transfer; transnational cinema; cultural policy
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 30/10/2015 19:23.
Abstract
Kniha srovnává filmovou produkci, uvádění a recepci ve třech zemích, které tvořily z perspektivy Sovětského svazu takzvaný severní trojúhelník — šlo o státy vytvářející na severovýchodě Evropy nárazníkovou zónu mezi oběma mocenskými bloky studené války, což ovlivňovalo jak jejich vnitřní politiku, tak pozici vůči Moskvě. Zdůraznění tohoto „trojúhelníku“ je pro tuto knihu příznačné — jedním z ústředních témat je totiž vztah národní kinematografie k sovětskému vzoru, resp. transnacionální dimenze filmové kultury východního bloku. Komparativní perspektiva knihy ovšem překračuje horizont konceptu sovětizace coby zjednodušujícího pohledu, který implikuje jednosměrný vliv, a nabízí plastičtější obraz specifických a autonomních rysů filmové kultury jednotlivých zemí. Přinejmenším stejně důležitou roli jako základní obrysy kulturní politiky hrají v knize i její předpokládaní realizátoři a příjemci, počínaje filmovými studii, přes režiséry a producenty, po místní stranické funkcionáře, vedoucí kin a diváky. První oddíl se věnuje filmovým koprodukcím, které natáčela filmová studia tří sledovaných zemí. Druhá část se zaměřuje na srovnání kulturní politiky i distribučních praktik a sleduje realizaci filmové kultury na lokální úrovni ve vybraných městech (Brně, Lipsku a Poznani), tedy jak byly filmy uváděny do kin a jakou roli sehrávali zaměstnanci kin či místní funkcionáři. Závěrečný oddíl srovnává vývoj návštěvnosti a diváckých preferencí v českých zemích, NDR a Polsku a identifikuje významy, které připisovala publika jak jednotlivým filmům, tak i roli kina jako volnočasové aktivity.
Abstract (in English)
This monograph compares the changes which cinema cultures in the three neighbouring countries of Czechoslovakia, the GDR and Poland underwent in the twenty-five years following the end of World War II. The so-called "northern triangle" which the three states represented in the Soviet Union's geopolitical conceptualization was supposed to form a defence barrier on the Soviet Bloc's border with West Germany. This concept of a tri-bloc provides the empirical research's geographical limitation with a certain specificity. The introductory chapter (Introduction: Cinema Culture of the Socialist Countries – the "Northern Triangle" in Comparative Perspective) places the topic in a wider geopolitical context as well as providing the reader with the research design. The subsequent three historical chapters of the monograph focus on differences and similarities between the three countries in three distinct spheres of cinema culture: film production, cinema distribution and exhibition, and cinema reception.
Links
GAP409/11/0586, research and development projectName: Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
Investor: Czech Science Foundation, Cinema Culture in the Eastern Bloc, 1945-1970 - A Comparative Study
MUNI/A/0865/2013, interní kód MUName: Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 21/8/2024 06:28