KRÁTKÝ, Jan, John J. MCGRAW, Dimitrios XYGALATAS, Panagiotis MITKIDIS and Paul REDDISH. 3-dimensional agent representations increase generosity in a naturalistic setting. In ICSR Conference and General Assembly: "Relgion Explained? The Cognitive Science of Religion after Twenty-Five Years", Brno, 20-22 June 2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name 3-dimensional agent representations increase generosity in a naturalistic setting
Name in Czech Trojrozměrné reprezentace aktérů v přirozeném prostředí zvyšují štědrost
Authors KRÁTKÝ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), John J. MCGRAW (840 United States of America), Dimitrios XYGALATAS (300 Greece), Panagiotis MITKIDIS (300 Greece) and Paul REDDISH (826 United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland).
Edition ICSR Conference and General Assembly: "Relgion Explained? The Cognitive Science of Religion after Twenty-Five Years", Brno, 20-22 June 2014, 2014.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00077023
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) rozhodování; reprezentace aktérů; materiální artefakty
Keywords in English decision making; agent representations; material artifacts
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 1/3/2015 23:40.
Abstract
One particularly common and salient aspect of the environment involves cues related to intentional agents, whether they be our conspecifics, non-human species or supernatural beings. A number of studies have found that exposing participants to cues of agency increase prosocial or cooperative behavior. In two separate studies, we investigated the role dimensionality plays in priming inferences of agency. In contrast with previous studies utilizing 2-dimensional images, 3-dimensional representations share many more morphological elements with real life agents which may enhance the salience of the cues. Higher activation of agency detection, in turn, ought to trigger stronger reputational concerns and thus further amplify prosocial behaviour.
Abstract (in Czech)
Jedním z běžných a významných aspektů našeho žitého prostředí jsou vjemy náležející k intencionálním aktérům, tyto zahrnují lidi, zvířata i reprezentace nadpřirozených osobností. Předcházející studie ukázaly, že lidé vlivem vjemů aktérství jednají štědřeji, počestněji či jinak dbají na vlastní reputaci v sociálním prostředí. Dvě po sobě jdoucí studie, které prezentujeme zkoumaly roli dimenzionality na sílu vlivu těchto zobrazení aktérů. V kontrastu s předešlými studiemi jsme tak použili kontrast mezi dvojrozměrnými a trojrozměrnými vyobrazeními. Výsledkem je zvýšená působivost těchto vjemů, která patrně pramení z většího množství morfologických prvků trojrozměrných předmětů, vede výraznější měrou k aktivaci detekce aktérství a tím pádem také k vyšší míře prosociálního jednání.
Links
EE2.3.20.0048, research and development projectName: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství
PrintDisplayed: 11/10/2024 02:07