KOKEŠ, Radomír. David Fincher: přístupy k filmovému umění a literárním vzorům (David Fincher: approaches to film art and literature patterns). In Filmový festival FokusFest, Semily, 3.-5. 10. 2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name David Fincher: přístupy k filmovému umění a literárním vzorům
Name (in English) David Fincher: approaches to film art and literature patterns
Authors KOKEŠ, Radomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Filmový festival FokusFest, Semily, 3.-5. 10. 2014, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Oficiální stránky festivalu s anotacemi doprovodného programu.
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00077076
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English poetics of film director; film analysis; adaptation; formal structure; narrative; David Fincher
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 16/3/2015 23:16.
Abstract
Východiskem přednášky bylo, že kariéru filmového režiséra Davida Finchera lze rozdělit na dvě stylově značně odlišná období: extrovertní filmy (1992-2002) a introvertní filmy (2007-2014). První pětice filmů se nesla v duchu filmařské sebestřednosti v kontrastu k reálnému světu, přičemž kinematografická revolta se nesla především v umném napodobování ozkoušených postupů post/moderního umění. Druhé období jakoby rezignovalo na stylistickou a vypravěčskou průraznost toho prvního. Leč podobný dojem je čistě zdánlivý, neb Fincher pomocí ještě mnohem promyšlenějších stylistických a vypravěčských postupů nabízí zároveň ozvláštňující náhled na autentizující funkce umění. Přednáška tyto hypotézy demonstrovala a testovala na analýze jednotlivých filmů obou období z hlediska přistupování k literárním předlohám, kdy v druhém zmiňovaném období se právě netradiční vyprávěcí vzorce literárních předloh stávají základem pro mnohem nenápadnější, ale esteticky o to průraznější hru s možnostmi filmového vyprávění a stylu na jedné straně, ale zároveň s možnostmi ozvláštňujícího vypovídání o minulosti a přítomnosti skutečného světa.
Abstract (in English)
I divided career of film director David Fincher into two stylistically quite different periods: extrovert films (1992-2002) and introvert films (2007-2014). Specific for first period were film extravagancy in contrast to the actual world, when cinematic revolt come out from artistic imitation of post/modern art techniques. Second period was apparently less narratively and stylistically progressive, but it is surprisingly much more innovative and artistically complex than the first one… Fincher (by contraries to the period before) bases his films mainly on novel adaptations when non-traditional narrative patterns of literature inspirations represent impulses for Fincher's maybe less obvious but aesthetically more enterprising game with (a) possibilities of cinema as artistic form, (b) ways of the defamiliarizing of past and present of the actual world. In my lecture I tested these hypotheses on formal analysis of each Fincher's film.
PrintDisplayed: 18/4/2024 21:51