KALOUDA, František. Matematický model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův model oligopolu) – formulace hypotézy. (Mathematical model of the competitive advantage management (dominant firmy, Stackelberg oligopoly model) – hypothesis formulation.). In prof. Ochrana. 9. mezinárodní vědecká konference – „Nové trendy 2014 – New Trends 2014". Znojmo: SVSE Znojmo, 2014, p. 362-370. ISBN 978-80-87314-67-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Matematický model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův model oligopolu) – formulace hypotézy.
Name in Czech Matematický model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův model oligopolu) – formulace hypotézy.
Name (in English) Mathematical model of the competitive advantage management (dominant firmy, Stackelberg oligopoly model) – hypothesis formulation.
Authors KALOUDA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Znojmo, 9. mezinárodní vědecká konference – „Nové trendy 2014 – New Trends 2014" p. 362-370, 9 pp. 2014.
Publisher SVSE Znojmo
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/14:00077149
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-87314-67-8
Keywords in English modeling–competitiv advantage-oligopoly-BEP-hypothesis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. František Kalouda, CSc., MBA, učo 2461. Changed: 20/3/2015 13:14.
Abstract
Cílem příspěvku je na základě matematického modelu zformulovat hypotézu, která vysvětluje zdánlivě nelogické konkurenční chování dominantní firmy v oligopolní situaci (Stackelbergův model). Dominantní firma totiž v této situaci nevyužívá pro získání konkurenční výhody jako nástroj konkurenci cenou. Důvodem pro toto zaměření příspěvku je obecně rozšířená představa, že diskutované dvě konkurenční výhody jsou mezi uvažované konkurenty rozděleny v zásadě „spravedlivě“ - jedna z nich je přisuzována firmě velké (dominantní, tvůrci ceny), druhá pak firmě malé (firmě z konkurenčního lemu). Příspěvek dokazuje, že podnikatelská realita se od tohoto symetrického vnímání konkurenčních výhod významně liší. Znevýhodněna je firma tvořící konkurenční lem, a to vlivem řízení ceny produkce. Metodický základ příspěvku tvoří literární rešerše. Jsou rovněž využívány standardní analyticko-syntetické postupy. Ve významné míře využívá příspěvek analýzu bodu zvratu jako matematický model. Stěžejním výsledkem příspěvku je formulace neortodoxní hypotézy, která vysvětluje proč dominantní firma v dané situaci (Stackelbergův model oligopolu) nepotřebuje pro získání konkurenční výhody využít manipulaci (snížení) ceny. Důkaz této hypotézy je pro nezbytné omezení rozsahu příspěvku proveden v následné publikaci.
Abstract (in English)
The aim of this paper is (using a mathematical model) to formulate a hypothesis that explains seemingly irrational competitive behavior of dominant firm in an oligopoly situation. The dominant firm in this situation is not used the price competition to gain a competitive advantage. Reason for this focus of paper is a widespread belief that discussed two competitive advantages are among considered competitors divided "fairly" - one of them to a dominant firm, the other to a company from the competitive fringe. The paper proves that the business reality differs significantly from this symmetric perception of the competitive advantage. The firm from competitive fringe is disadvantaged due the price control. Methodological basis of the contribution consists of a literature review. They are also used standard analytic-synthetic procedures. In a significant degree is used the potential of breakeven point analysis (mathematical model). The main result of this paper is formulation of the hypothesis, which explains why the dominant firm in a given situation (Stackelberg oligopoly model) does not need to obtain a competitive advantage by use reduction of the price. The proof of this hypothesis will be presented, due to the limited extent of the contribution, in a subsequent publication.
Links
ROZV/24/ESF/2014, interní kód MUName: Stimulace VaV výkonu Ekonomicko-správní fakulty v rámci IRP 2014
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 25/7/2024 22:08