KAFKOVÁ, Silvie. Bonus-Malus Systems in Vehicle Insurance. Online. In Iacob, AI. Procedia Finance and Economics. Amsterdam: Elsevier B.V., 2015. s. 216-222. ISSN 2212-5671. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00354-8. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Bonus-Malus Systems in Vehicle Insurance
Autoři KAFKOVÁ, Silvie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Amsterdam, Procedia Finance and Economics, od s. 216-222, 7 s. 2015.
Nakladatel Elsevier B.V.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50600 5.6 Political science
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00082157
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISSN 2212-5671
Doi http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00354-8
UT WoS 000360103600032
Klíčová slova anglicky annual claim frequency; generalized linear model; bonus.-malus system; analysis of deviance
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Silvie Zlatošová, Ph.D., učo 175424. Změněno: 17. 9. 2015 12:37.
Anotace
Actuaries in insurance companies try to design a tariff structure that will fairly distribute the burden of claims among policyholders. Therefore they try to find the best model for an estimation of the insurance premium. The paper deals with an estimate of a priori annual claim frequency and application of bonus-malus system in the vehicle insurance. In this paper, analysis of the portfolio of vehicle insurance data using generalized linear model (GLM) is performed. Based on large real-world sample of data from 67 857 vehicles, the present study proposes a classification analysis approach addressing the selection of predictor variables. The models with different predictor variables are compared by the analysis of deviance. Based on this comparison, the model for the best estimate of annual claim frequency is chosen. Then the bonus-malus (BM) system is used for each class of drivers and Bayesian relative premium is calculated. Finally a fairer premium for different groups of drivers is proposed.
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 22:39